Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Livro de artista: criações e proposições de ensino |
Alternate title (s): | Artist's book: creations and teaching propositions |
Author: | Barcelos, Lana Issa dos Santos |
First Advisor: | Silva, Elsieni Coelho da |
First member of the Committee: | Agreli, João Henrique Lod |
Second member of the Committee: | Silva, Hélio Aparecido Lima |
Summary: | A pesquisa intitulada “Livro de artista: criações e proposições de ensino”, tem como questão norteadora da investigação questionar: como mediar o processo de criação de livro de artista com alunos em sala de aula? O objetivo geral do estudo é traçar, comparativamente, metodologias de processos de criação de livros de artista, experimentados com crianças do quarto ano do ensino fundamental e pela professora- pesquisadora. E com o objetivo específico, descrever, reflexivamente, as diferentes práticas e metodologias a partir de três artistas de referência, Bruno Munari, Lygia Clark e Hélio de Lima. Em relação às questões metodológicas, esta pesquisa baseia-se no método fenomenológico, fundada na perspectiva de Merleau-Ponty (2018), por meio de uma abordagem qualitativa com ênfase nos estudos de Ludke e André (1986). Buscou-se, com este trabalho, contribuir com professores e professoras em sala de aula, apontando possibilidades para se trabalhar com a produção de livro de artista, pensando esse livro como obra de arte, objeto lúdico, ferramenta de aprendizagem ou como estratégia de ensino. |
Abstract: | The research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy. |
Keywords: | Livro de artista Processos de criação Prática docente Artist's book Creation processes Teaching practice |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Subject: | Artes |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
Quote: | BARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768 |
Date of defense: | 9-Mar-2023 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LivroDeArtista.pdf | Dissertação | 7.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.