Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37531
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Tecnologias digitais e educação matemática em tempos de pandemia: um estudo acerca da mobilização de saberes em um curso de formação de professores |
Alternate title (s): | Digital Technologies and Mathematics Education during the pandemic: a study about the mobilization of knowledge in a teacher training course |
Author: | Souza, Giselle Corrêa de |
First Advisor: | Oliveira, Cristiane Coppe de |
First member of the Committee: | Oliveira, Cristiane Coppe |
Second member of the Committee: | Pires, Rogério Fernando |
Third member of the Committee: | Almeida, Viviane de Andrade Vieira |
Summary: | Este trabalho surgiu como um dos resultados do projeto Etnomatemática, modelagem matemática e formação de professores: possibilidades de implementação da 10639/2003 no ensino de Matemática, e buscou, a partir da entrevista com duas professoras da rede básica da cidade de Ituiutaba – MG, entender de que modo os professores da educação básica ligados ao projeto mobilizam saberes referentes às tecnologias digitais. Fundamentado na etnomatemática, na formação de professores e nas tecnologias digitais, este trabalho traz Ubiratan D’Ambrosio como um referencial. A pesquisa buscou analisar limites e possibilidades na utilização de ferramentas digitais no contexto pesquisa e sala de aula; e compreender as interfaces que surgem na relação tecnologias digitais e educação para as relações étnico-raciais (em um contexto de ensino remoto considerando a pandemia). De cunho qualitativo, este trabalho utilizou o software NVivo como apoio para a categorização de dados; que foi realizada a partir da análise dos materiais coletados e trouxe, como conclusão, a mobilização de outros saberes além do uso das tecnologias digitais em sala de aula. |
Abstract: | This research emerged as one of the results of the project Etnomatemática, modelagem matemática e formação de professores: possibilidades de implementação da 10639/2003 no ensino de Matemática, and sought, as from the interview of two teachers in basic education from Ituiutaba – MG, to understand how teachers in basic education linked to the project mobilize knowledge related to digital technologies. Based on ethnomathematics, teacher training and digital technologies, this work brings Ubiratan D'Ambrosio as a reference. The research sought to analyze limits and possibilities in the use of digital tools in the research and classroom context; and understand the interfaces that arise in the relationship between digital technologies and education for ethnic-racial relations (in a context of remote teaching considering the pandemic period). Of a qualitative nature, this work used the NVivo software as a support for data categorization; which was carried out from the analysis of the collected materials and brought, as a conclusion, the mobilization of other knowledge besides the use of digital technologies in the classroom. |
Keywords: | Saberes docentes SBEM Fases da cultura digital Pandemia CEERT Entrevista semiestruturada Categorização de dados Nuvem de palavras Teaching knowledge Phases of digital culture Pandemic Semi-structured interview Data categorization Wordcloud |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SOUZA, Giselle Corrêa de. Tecnologias digitais e educação matemática em tempos de pandemia: um estudo acerca da mobilização de saberes em um curso de formação de professores. 2023. 90 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37531 |
Date of defense: | 30-Jan-2023 |
Appears in Collections: | TCC - Matemática (Ituiutaba / Pontal) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TecnologiaDigitaisEducação.pdf | TCC | 3.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.