Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36772
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-9799-881X
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: A cura do trauma e o processo de construção da paz: um estudo de caso de Ruanda
Alternate title (s): Trauma Healing and Peacebuilding: a case study of Rwanda
Author: Corcino, Ludmilla Silva
First Advisor: Gomes, Aureo de Toledo
First member of the Committee: Campos, Paula Drummond Rangel
Second member of the Committee: Braga, Camila de Macedo
Summary: A presente dissertação analisa o conceito de cura do trauma em contextos de construção da paz pós-conflito. Após um conflito ou um genocídio é comum que o indivíduo que vivenciou o evento violento fique traumatizado, esse trauma não curado pode resultar em inúmeros transtornos mentais e fisiológicos. Quando esse trauma atinge várias pessoas simultaneamente, origina-se o trauma coletivo que afeta não só um indivíduo, mas toda uma sociedade. A pesquisa ressalta a importância de incluir intervenções de cura no processo de construção da paz, pois a literatura sobre o trauma afirma que essas atividades são essenciais para a redução da violência e para a construção da paz a longo prazo. Para exemplificar esse cenário é analisado o caso de Ruanda. Em 1994 o país foi palco de um genocídio, que ainda hoje, quase 30 anos depois, prejudica seriamente seus cidadãos. Por meio de um arcabouço analítico, são analisados dois projetos de cura societal em Ruanda, um da ONG ruandesa Never Again Rwanda, com duração de quatro anos e outro da ONG estadunidense Karuna Center for Peacebuilding, com duração de três anos. Por meio deles busca-se demonstrar na prática a importância e a efetividade das intervenções de cura do trauma.
Abstract: The present thesis analyzes the idea of trauma healing in a context of post-conflict peacebuilding. After a conflict or a genocide, it is common that an individual who experienced the violent event becomes traumatized, this unhealed trauma can result in mental and physiological disorders. When the trauma affects several people simultaneously, we have the collective trauma that involves not only the individual, but also the entire society. This research highlights the importance of including healing interventions in the peacebuilding process, as the trauma literature asserts that these activities are essential for reducing violence and building long-term peace. To exemplify this scenario, the case of Rwanda is investigated. In 1994, a genocide happened in the country, and even today, almost 30 years later, this violent incident still harms its citizens. Through an analytical framework, two societal healing projects are analyzed in Rwanda, one by the Rwandan NGO Never Again Rwanda, lasting four years and another one by the American NGO Karuna Center for Peacebuilding, lasting three years. Through them, we seek to demonstrate in practice the importance and efficiency of trauma healing interventions.
Keywords: Trauma
Trauma
Cura Societal
Societal Healing
Construção da Paz
Peacebuilding
Genocídio
Genocide
Ruanda
Rwanda
Area (s) of CNPq: CNPQ::OUTROS::RELACOES INTERNACIONAIS
Subject: Relações Internacionais
Ruanda - História - Guerra civil, 1994
Construção da paz - Ruanda
Trauma psíquico
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais
Quote: CORCINO, Ludmilla Silva. A Cura do trauma e o processo de construção da paz: um estudo de caso de Ruanda. 2022. 247 p. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.670
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.670
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36772
Date of defense: 16-Dec-2022
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Relações Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CuraTraumaProcesso.pdfDissertação7.03 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.