Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36641
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Por uma educação sensível: storytelling no ensino de física
Author: Oliveira, Leandro Wellington
First Advisor: Kagimura, Ricardo
First member of the Committee: Miranda, Gilberto José
Second member of the Committee: Odashima, Mariana Mieko
Summary: As histórias fazem parte do dia a dia das pessoas, sendo capazes de estimular emoções e conectar pessoas. Este trabalho objetiva analisar quais os fatores podem tornar uma aula de Física mais atrativa sob a perspectiva do Storytelling. Para tanto, foi realizada uma revisão bibliográfica acerca do tema e de sua aplicação ao ensino de Física e uma discussão da relação entre os elementos do Storytelling e a aprendizagem. A seguir foi proposta uma estrutura que objetiva apoiar docentes na criação de aulas com base no Storytelling. Essa estrutura possui 14 elementos a serem considerados: 1. público; 2. conteúdo; 3. tema; 4. emoções; 5. o que fica?; 6. pontos de virada; 7. obstáculos; 8. problema inicial; 9. personagens; 10. acontecimentos; 11. recursos imagéticos; 12. motivadores; 13. avaliação; 14. pontos de melhoria. Utilizando essa estrutura, foi criada uma aula ministrada em um curso preparatório para o vestibular - em formato remoto, onde observou-se qualitativamente um aumento no engajamento, quando comparado com aulas anteriores. Concluiu-se que o Storytelling possa ser utilizado no Ensino de Física nas mais diversas situações, desde que seja um processo de desenvolvimento contínuo, levando-se em conta o retorno dos estudantes.
Abstract: Stories are part of everyday life for everyone, they are able to stimulate emotions and conections between people. This work aims to analyze which factors can make a Physics class more attractive from the perspective of Storytelling. Therefore, a literature review of the theme and its application in the physics teaching and a discussion of the relationship between Storytelling elements and learning were carried out. After that, a structure that aims to support teachers in creating their based on Storytelling was proposed. This structure has 14 elements to be considered: 1. public; 2. content; 3. theme; 4. emotions; 5. what remains?; 6. turning points; 7. obstacles; 8. initial problem; 9. characters; 10. events; 11. imagetic resources; 12. motivators; 13. evaluation; 14. Improvement points. Using this structure, a class was prepared and tested in a preparatory course for the University entrance exam - in remote class format, where an improve in engagement was qualitatively observed, when compared to previous classes. It is concluded that Storytelling can be used in Physics Teaching in the most diverse situations, as long as it be a continuous development process, taking into account the feedback of students.
Keywords: Storytelling
Storytelling
Ensino de física
Physics teaching
Proposta didática
Didatic proposal
Emoções
Emotions
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: OLIVEIRA, Leandro Wellington. Por uma educação sensível: storytelling no ensino de física. 2022. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36641
Date of defense: 16-Aug-2022
Appears in Collections:TCC - Física (Licenciatura)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PorUmaEducação.pdfTCC2.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons