Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36462
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Revisão sistemática sobre características e eficácia de jogos sérios para pessoas com autismo
Alternate title (s): Systematic review of characteristics and efficacy in serious games for people with autism
Author: Meirelles, Thyago de Oliveira Melo
First Advisor: Lopes, Ederaldo Jose
First member of the Committee: Lopes, Ederaldo José
Second member of the Committee: Rossini, Joaquim Carlos
Third member of the Committee: Gonçalves, Celso André de Souza Barros
Summary: Jogos sérios têm sido tema de estudos científicos referentes ao uso para fins educacionais em crianças com autismo Diferentemente dos jogos tradicionais, eles são jogados com vistas à busca de motivação intrínseca do jogador. Diversas pesquisas buscam delinear aspectos cognitivos e emocionais que contribuem para a generalização do aprendizado adquirido nos jogos. Esta revisão sistemática teve como objetivo analisar a eficácia dos jogos sérios para crianças com autismo, juntamente com o levantamento qualitativo dos aspectos educacionais e psicológicos presentes neles. Foram encontrados 25 artigos, sendo 13 estudos exploratórios e 12 com análise estatística comparada. Destes últimos, 11 apresentaram algum tipo de resultado estatístico significativo quanto ao objetivo educacional do jogo. Encontrou-se que o aspecto cognitivo de aprendizado incremental é predominante nesse tipo de jogo, mas os aspectos motivacionais também são importantes. Discute-se por fim os fatores limitantes do uso desses jogos para o público com autismo.
Abstract: Serious games have been the subject of scientific studies regarding their use for educational purposes in children with autism. Unliketraditional games, they are played with a view to seeking the player's intrinsic motivation. Several researches seek to delineate cognitive and emotional aspects that contribute to the generalization of the learning acquired in games. This systematic review aimed to analyze the efficacy of serious games for children with autism, along with a qualitative survey of the educational and psychological aspects present in them. Twenty-five articles were found, 13 of which were exploratory studies and 12 with comparative statistical analysis. Of the latter, 11 had some kind of statistically significant result regarding the educational objective of the game. It was found that the cognitive aspect of incremental learning is predominant in this type of game, but the motivational aspects are also important. Finally, the limiting factors for the use of these games for the public with autism are discussed.
Keywords: Autismo
Jogos sérios
Aspectos educacionais e psicológicos
Revisão sistemática
Transtorno do espectro autista
Autism
Serious games
Educational and psychological aspects
Systematic review
Autism Spectrum Disorder
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Subject: Psicologia
Autismo
Jogos educativos
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Psicologia
Quote: MEIRELLES, Thyago de Oliveira Melo. Revisão sistemática sobre características e eficácia de jogos sérios para pessoas com autismo. 2022. 78 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.576.
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.576
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36462
Date of defense: 10-Sep-2022
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RevisaoSistematicaSobre.pdf1.51 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons