Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36075
ORCID: | http://orcid.org/0000-0003-0875-765X |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | O gênero conto como interface para o letramento literário a partir do tema feminicídio |
Alternate title (s): | The short story genre as an interface for literary literacy from the theme of femicide |
Author: | Soares, Sunamita da Silva |
First Advisor: | Khalil, Marisa Martins Gama |
First member of the Committee: | Coito, Rosilene de Fátima |
Second member of the Committee: | Biella, João Carlos |
Summary: | Com o intuito de aumentar a difusão da leitura literária e de proporcionar aos estudantes o envolvimento com o texto literário, a presente pesquisa tem como finalidade o letramento literário através do gênero conto com a temática feminicídio, e apresenta uma proposta didática baseada na sequência básica de Rildo Cosson e nos elementos da leitura crítica de Hans Kügler, tendo como principal objetivo levar os estudantes à leitura crítica e, consequentemente, ao letramento literário e aos questionamentos subjacentes aos textos relacionados ao feminicídio. Essa proposta foi desenvolvida em uma turma de 9º ano do segundo segmento da EJA – Educação de Jovens e Adultos – no Centro Educacional Incra 9, escola rural situada na cidade satélite de Ceilândia-DF. Para atingir os objetivos foi necessário trabalhar as especificidades do gênero conto, valorizando a leitura e interpretação dos estudantes e oportunizando a discussão sobre os textos lidos. Também foi instigado o diálogo entre os textos ficcionais e o contexto histórico e cultural em que vivemos. Além disso, um diário de leitura foi organizado com os estudantes durante a aplicação, o que permitiu observar seus posicionamentos diante das leituras e se o desenvolvimento da proposta contribuiu para a construção do letramento literário. Como produto final, foi criado um mural coletivo para que eles expressassem seus posicionamentos críticos sobre o tema feminicídio em consonância com o conteúdo literário proposto. |
Abstract: | In order to increase the dissemination of literary reading and to provide to students the involvement with the literary text, the purpose of this research consists of the literary literacy proposed through the genre tale on the topic of feminicide. Besides that, in the research, a didactic proposal is presented, basing on the basic sequence of Rildo Cosson and the elements of Hans Kügler’s critical reading. The main objective of this work is to take students to critical reading and, consequently, to the literary literacy and to the underlying questions the texts related to feminicide. This proposal was developed in a class tantamount to an eighth grade class offered to adults that decided to resume their studies at Centro Educacional Incra 9, a rural school located in the satellite city of Ceilândia-DF. Bearing in mind that in order to achieve the objectives, it was necessary to work with the specificities of the genre tale, enhancing students’ reading and interpretation and providing opportunities for discussion about the texts read. It was also incited the dialogue between fictional texts and the historical and cultural context we liveby. Moreover, a reading diary was organized with the students during the application, which allowed us to observe their positions before the readings and whether the development of the proposal contributed to the construction of literary literacy. As a final product, a collective wall was created for them to express their critical positioning on the theme of femicide in line with the literary content that was proposed. |
Keywords: | Letramento Literário Conto Interface Feminicídio Literary Literacy Tale Interface Femicide |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Subject: | Linguística Letramento Literatura - Estudo e ensino Mulheres - Crimes contra Leitura e crítica |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Letras (Mestrado Profissional) |
Quote: | SOARES, Sunamita da Silva. O gênero conto como interface para o letramento literário a partir do tema feminicídio. 2020. 161 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.331 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.331 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36075 |
Date of defense: | 30-Oct-2020 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Letras (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GêneroContoComo.pdf | Dissertação | 3.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.