Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33993
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-4387-3077
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Embargo Date: 2024-01-20
Title: O ator e o curinga no teatro de Augusto Boal: do Teatro de Arena de São Paulo ao Centro de Teatro do Oprimido-Rio (1956-1989)
Alternate title (s): The actor and the joker in Augusto Boal’s theater: from the Arena Theater of São Paulo to the Centre for the Theater of the Oppressed-Rio (1956-1989)
Author: Fiuza, Sandra Alves
First Advisor: Paranhos, Kátia Rodrigues
First member of the Committee: Marques, Maria do Perpétuo Socorro Calixto
Second member of the Committee: Silva, Narciso Larangeira Telles
Third member of the Committee: Nosella, Berilo Luigi Deiró
Fourth member of the Committee: Bezerra, José Denis de Oliveira
Summary: Esta tese propõe a análise do ator e do curinga na trajetória do teatrólogo Augusto Boal a partir de uma abordagem histórica. O objetivo principal é compreender as diferenças e os traços de continuidade entre o trabalho do ator, do ator-curinga (o ator desvinculado do personagem) e do narrador curinga do Teatro de Arena de São Paulo, e entre esses e o curinga do Teatro do Oprimido. Nesse sentido, o argumento principal sustentado é o de que as experiências de formação e do trabalho do ator no interior de uma organização de trabalho coletivo específica vivenciadas no Teatro de Arena, e da posterior diluição e popularização da atividade do diretor nas práticas do Teatro do Oprimido, foram condensadas respectivamente nas formas do ator curinga do Teatro de Arena e do curinga do Teatro do Oprimido. O entendimento dos deslocamentos feitos em direção à não especialização da atividade do ator na prática teatral boalina compõem parte significativa das análises desse trabalho. Mediante as reflexões dos participantes do Teatro de Arena de São Paulo acerca do seu trabalho, busca-se evidenciar as práticas oposicionistas em relação ao ator do teatro de ator — do star system — e ao estilo de interpretação do Teatro Brasileiro de Comédia. Ao seguir o fio das incorporações “seletivas” na constituição da performance do ator do Teatro de Arena no contexto de engajamento político teatral dos anos 1960, procura-se mostrar o diálogo com o ator compère, uma convenção revisteira; com o narrador, o cantador dos folhetos do Nordeste; e com o ator brechtiano, que ao representar mostra a personagem, atuando como um narrador/comentador. Além disso, a tese interpreta as memórias de atores amadores, animadores culturais e curingas do Teatro do Oprimido acerca das suas experiências de trabalho durante a participação no projeto da Fábrica de Teatro Popular, em 1986, e no processo de fundação do Centro do Teatro do Oprimido do Rio de Janeiro, em 1989, e busca compreender a atuação desses artistas e as novas configurações do teatro político praticado por Boal e sua trupe no contexto da redemocratização nos anos 1980.
Abstract: The purpose of this thesis is to analyze the actor and the joker in the trajectory of the theatrologist Augusto Boal from a historical approach. The main goal is to understand the differences and traces of continuity between the work of the actor, the joker-actor (the actor disconnection from the character) and the narrator joker of Arena Theater of São Paulo, and also between them and the joker from the Theater of the Oppressed. The main argument is that the actor’s training and work experiences within a specific collective work organization in the Arena Theater and the later dilution and popularization of the director's activity in the Theater of the Oppressed practices were respectively condensed in the joker-actor from the Arena Theater and the joker from the Theater of the Oppressed. The understanding of the movements made towards the non-specialization of the actor’s activity in Boal’s theatrical practice is a significant part of this thesis’s analyses. Through the reflections made by the participants of the Arena Theater of São Paulo about their work, it seeks to highlights the oppositional practices regarding the theater actor — from star system — and the performing style of the Brazilian Comedy Theater (TBC). By following the thread of the “selective” incorporations in the constitution of the actor’s performance at the theatrical political engagement of the 1960s, this thesis attempts to present a dialogue between the compère actor, a teatro de revista convention; the narrator, the Brazilian North-eastern pamphlets poet singer (cantador de folhetos); and the Brechtian actor, who presents the character on stage, acting as a narrator/commentator. In addition, this thesis interprets the memories of amateur actors, cultural animators, and jokers from the Theater of the Oppressed about their work experiences during their participation in the Brazilian Popular Theater Factory project (Fábrica de Teatro Popular), in 1986, and in the foundation process of the Theater of the Oppressed Centre in Rio de Janeiro, in 1989, and seek to understand these artists’ acting, and the political theater new configurations practiced by Boal and his troupe during redemocratization in the 1980s.
Keywords: Augusto Boal
Teatro de Arena
CTO-Rio
Ator
Curinga
Teatro-fórum
Arena Theater of Sao paulo
joker
Frorum theather
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA DO BRASIL REPUBLICA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
Subject: História
Boal, Augusto, 1931-2009 - Crítica e interpretação
Teatro de Arena (São Paulo, SP)
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em História
Quote: FIUZA, Sandra Alves. O ator e o curinga no teatro de Augusto Boal: do Teatro de Arena de São Paulo ao Centro de Teatro do Oprimido – Rio (1956-1989). 2021. 358 f. Tese (Doutorado em História) - Instituto de História, Programa de Pós-graduação em História. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.496.
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.496
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33993
Date of defense: 8-Oct-2021
Appears in Collections:TESE - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AtorCuringaTeatroBoal.pdfTese6.13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.