Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33552
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Diálogos sobre a pedagogia de projetos na educação infantil
Alternate title (s): Dialogues on Project Pedagogy in Early Childhood Education
Author: Costa, Tatiane Lúcia da
First Advisor: Silva, Fernanda Duarte Araújo
First member of the Committee: Gonçalves, Gláucia Signorelli de Queiroz
Second member of the Committee: Miyoshi, Simone Cléa dos Santos
Summary: Esta pesquisa é resultado de estudos desenvolvidos no Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) durante a graduação em Pedagogia (EAD) da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), de 2018 a 2021. O objetivo deste trabalho é apresentar um memorial sobre nossa trajetória na educação e a partir dele analisar como a Pedagogia de Projetos pode contribuir com a formação integral de crianças da Educação Infantil. A intenção é compreender a possibilidade de reconhecê-la como um caminho para organização do trabalho pedagógico para essa etapa de ensino. A pesquisa é de natureza qualitativa e para construção dos dados foi realizado uma pesquisa bibliográfica. Em linhas gerais, podemos afirmar que a Pedagogia de Projetos se constitui como uma possibilidade de construirmos uma metodologia de ensino que permita à criança ter autonomia sobre o processo educativo, para além das práticas tradicionais de ensino.
Abstract: This research is the result of studies developed in the Course Conclusion Work (TCC) during the graduation in Pedagogy (EAD) of the Faculty of Education (FACED) of the Federal University of Uberlândia (UFU), from 2018 to 2021. The objective of this work is to present a memorial about our trajectory in education and, based on it, analyze how the Pedagogy of Projects can contribute to the integral formation of children in Kindergarten. The intention is to understand the possibility of recognizing it as a way to organize the pedagogical work for this teaching stage. The research is qualitative in nature and for the construction of data a bibliographic survey was carried out. In general terms, we can state that Project Pedagogy is a possibility to build a teaching methodology that allows children to have autonomy over the educational process, going beyond traditional teaching practices.
Keywords: Pedagogia de projetos
Project pedagogy
Educação infantil
Early childhood education
Educação
Education
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: COSTA, Tatiane Lúcia da. Diálogos sobre a pedagogia de projetos na educação infantil. 2021. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia ) – Universidade Federal de Uberlândia, Patos de Minas, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33552
Date of defense: 12-Nov-2021
Appears in Collections:TCC - Pedagogia (EaD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiálogosSobrePedagogia.pdfTrabalho de Conclusão-Pedagogia757.78 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons