Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33483
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Literatura Infantil: possibilidades de trabalhos com bebês e a primeira infância
Alternate title (s): Children's Literature: possibilities for work with babies and early childhood
Author: Carvalho, Mirian Regina de
First Advisor: Silva, Fernanda Duarte Araújo
First member of the Committee: Miyoshi, Simone Cléa dos Santos
Second member of the Committee: Gonçalves, Glaucia Signorelli de Queiroz
Summary: Este trabalho foi desenvolvido no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Uberlândia – UFU e objetiva apresentar minha trajetória pessoal e acadêmica e dialogar sobre a importância da Literatura Infantil para bebês e crianças pequenas na Educação Infantil. A metodologia utilizada foi de natureza qualitativa e o instrumento utilizado para construção dos dados foi a pesquisa bibliográfica. Visto que a escola é o local privilegiado de acesso à leitura literária, a pesquisa buscou elencar a importância da realização do trabalho com a leitura de modo que favoreça a interação das crianças não só com a narrativa, mas também com o livro, que é capaz de estimular a imaginação e o interesse pela leitura, além de auxiliar na formação integral dessa criança. Em linhas gerais, o trabalho apresenta que o professor/a possui uma função primordial para que seja instituído o acesso à leitura e ao livro na Educação Infantil, de forma primordialmente lúdica, como construção na formação do leitor literário.
Abstract: This work was developed in the Pedagogy course at the Federal University of Uberlândia - UFU and aims to present my personal and academic trajectory and discuss the importance of Children's Literature for babies and very young children in Early Childhood Education. The methodology used was qualitative in nature and the instrument used for data construction was a bibliographic research. Since the school is the privileged place to access literary reading, the research sought to list the importance of carrying out the work with reading in a way that favors the children's interaction not only with the narrative, but also with the book, which is capable of to stimulate the imagination and interest in reading, in addition to helping in the integral formation of this child. In general terms, the work shows that the teacher has a primary role in establishing access to reading and books in Early Childhood Education, in a primarily playful way, as a construction in the formation of the literary reader.
Keywords: Literatura infantil
Educação infantil
Leitura
Formação do leitor
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: CARVALHO, Mirian Regina de. Literatura infantil: possibilidades de trabalho com bebês e a primeira infância. 2021. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33483
Date of defense: 12-Nov-2021
Appears in Collections:TCC - Pedagogia (EaD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LiteraturaInfantilPossibilidades.pdf419.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.