Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo
Alternate title (s): Three songs for solo timpani: an interpretive study
Tres obras para timpani solo: un estudio interpretativo
Author: Lima, Daniel Dias de
First Advisor: Traldi, Cesar Adriano
First member of the Committee: Barreiro, Daniel
Second member of the Committee: Goulart, Gilmar
Summary: A busca por novas sonoridades nos séculos XX e XXI também trouxe novos desafios técnicos para os instrumentistas. Assim, nessa pesquisa buscou-se entender as diferenças na postura interpretativa necessessária em obras para tímpanos solo com diferentes níveis de exploração tímbrica. Foram escolhidas três obras: Estudo Nr. 45 de Franz Krüger, March de Elliott Carter e Shuriken de Cesar Traldi. A dissertação inicia-se com um relato histórico do desenvolvimento e transformação dos tímpanos e seu repertório, desde o século XIII até o século XXI. Em seguida, apresentamos uma análise dos recursos composicionais e o surgimento de novas técnicas, da coletânea Eight Pieces for Four Timpani de Elliott Carter, seguido de uma narrativa do termo exploração tímbrica. Por fim, apresentamos um estudo interpretativo das obras, onde utiliza-se a análise como ferramenta para discutir as possíveis decisões na performance. A partir do estudo dessas obras, observamos diversas técnicas, e a necessidade de posturas interpretativas distintas, devido à diferença cronológica entre as obras. Assim, aumentamos as nossas possibilidades técnicas e performáticas nas composições para tímpano.
Abstract: The search for new sonorities in the 20th and 21st centuries brought new technical challenges for the performers. In this research, we try to understand the different interpretative strategies needed in pieces for solo timpani with different levels of sound investigation. Three pieces were chosen for this research: Etude Nr. 45 by Franz Krüger, March by Elliott Carter and Shuriken by Cesar Traldi. The dissertation begins with a discussion about the historical development and changes of the timpani and its repertoire, since the 18th century until now. After that, we present an analysis of compositional features and the rise of new techniques of Eight Pieces for Four Timpani by Elliott Carter, followed by a narrative about the term sound exploration. At the end we present an interpretative study focused on sound exploration on those pieces, by using the analisys as a tool to discuss the possible interpretative decisions for these pieces. Studying these pieces, we discovered different techniques to perform and that each one needs a different interpretative strategy related to the period that these pieces were composed. In fact, we improve our performance and the technical possibilities on timpani compositions.
Keywords: Tímpanos
Estudo Interpretativo
Performance
Timpani
Interpretative Study
Performance
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Subject: Música
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Música
Quote: LIMA, Daniel Dias de. Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728
Date of defense: 24-Oct-2018
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TresObrasTimpanos.pdfDissertação3.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.