Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31945
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: BNCC e fundamentos teóricos da filosofia no Ensino Médio
Alternate title (s): BNCC and theoretical fundamentals of philosophy in High School
Author: Silva, Douglas Roberto da
First Advisor: Almeida Júnior, José Benedito de
First member of the Committee: Tomazetti, Elisete Medianeira
Second member of the Committee: Barbosa, Ildenilson Meireles
Third member of the Committee: Almeida Júnior, José Benedito
Summary: Esta dissertação pretende analisar as bases epistemológicas e axiológicas do ensino de Filosofia na etapa do Ensino Médio, através de “três recortes” principais: reflexão sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC); indagações sobre as dimensões e especificidades do filosofar no processo de ensino de Filosofia; implicações sociais e os limites da organização dos conteúdos/eixos de aprendizagens em Filosofia. As pretensões teóricas acima expostas, vão na direção de compreender as relações entre as orientações curriculares oficiais com os conteúdos e metodologias do ensino de Filosofia e os processos de mediações do filosofar no Ensino Médio.
Abstract: This dissertation intends to analyze the epistemological and axiological bases of the teaching of Philosophy in the High School stage, through the main "three aspects": reflection on the Common Curricular National Base (BNCC); inquiries about the dimensions and specificities of philosophizing in the Philosophy teaching process; social implications and the limits of the organization of the contents / axes of learning in Philosophy. The theoretical claims set out above go to the direction of understanding the relationship between the official curriculum guidelines with the contents and methodologies of teaching Philosophy and the mediation processes of philosophizing in high school. Keywords: BNCC. Philosophy content. Philosophy teaching. High school.
Keywords: BNCC
Conteúdos de filosofia
Ensino de filosofia
Ensino Médio
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: SILVA, Douglas Roberto da. BNCC e fundamentos teóricos da filosofia no Ensino Médio. 2021. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Filosofia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31945
Date of defense: 14-May-2021
Appears in Collections:TCC - Filosofia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BNCCFundamentosTeóricos.pdfTCC - Douglas Roberto da Silva1.67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons