Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31542
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFerola, Bianca Carvalho-
dc.date.accessioned2021-04-08T12:12:30Z-
dc.date.available2021-04-08T12:12:30Z-
dc.date.issued2019-08-28-
dc.identifier.citationFEROLA, Bianca Carvalho. O desenvolvimento integral na obra de L.V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas. 2019. 78 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.5510pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31542-
dc.description.abstractThe research, of theoretical and bibliographic nature, investigated the didactic principles and methodological orientations proposed by L. V. Zankov, in the period of 1957-1977, and its relation with the students' optimal general development. The study assumes relevance in the area due to the restricted access, in Brazil, to the works and production of L. V. Zankov, as well as to the necessary understanding of the didactic-methodological elements that structure the Zankovian system as a contribution to the Theory of Developmental Obutchénie. The theoretical-bibliographic investigation was carried out in publications by and about the author, in Portuguese, Spanish, English and Russian languages; in the appointed time frame. It was sought to reveal the principles and methods of obutchénie undertaken by L. V. Zankov in relation to the integral development of the students (mind, heart and hands), in the way he defended in his works. The study of the obutchénie and vospitánie proposed in Zankov didactic system, allowed to analyze that its didactic principles prioritize the cognitive development, whereas the methodological system, in some aspects, is closer to the integral development, because it includes the emotional-volitive aspects of the psyche. However, it was concluded that, in most of the Zankovian didactic proposition, there is the submission of the emotional-volitional development to the cognitive development, although it was considered that the Zankov system advances towards the integral development of the subject, as it reveals a constant concern of the relationship between obutchénie and cognitive, volitional and emotional aspects in children's development.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/*
dc.subjectL. V. Zankovpt_BR
dc.subjectDidática Desenvolvimentalpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento integralpt_BR
dc.subjectPrincípios Didáticospt_BR
dc.subjectOrientações Metodológicaspt_BR
dc.subjectDevelopmental Didacticpt_BR
dc.subjectIntegral Developmentpt_BR
dc.subjectDidactic Principlespt_BR
dc.subjectMethodological Orientationspt_BR
dc.titleO desenvolvimento integral na obra de L.V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicaspt_BR
dc.title.alternativeIntegral development in the work of L.V. Zankov (1957-1977): a look at the principles and methodological orientationspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Longarezi, Andrea Maturano-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7536546387037721pt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigues, Adriana-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0978969742547407pt_BR
dc.contributor.referee2Nascimento, Ruben de Oliveira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4176713449466305pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0913510293345849pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa, de natureza teórico-bibliográfica, investigou os princípios didáticos e as orientações metodológicas propostos por L. V. Zankov, no período de 1957-1977, e sua relação com o desenvolvimento geral ótimo dos estudantes. O estudo assume relevância na área pelo restrito acesso, no Brasil, às obras e à produção de L. V. Zankov, assim como pelo necessário entendimento dos elementos didático-metodológicos estruturantes do sistema zankoviano como contribuição para a Teoria da Obutchénie Desenvolvimental. A investigação teórico-bibliográfica foi realizada em publicações do e sobre o autor, em línguas portuguesa, espanhola, inglesa e russa; no recorte temporal apontado. Buscou-se revelar os princípios e métodos de obutchénie empreendidos por L. V. Zankov na relação com o desenvolvimento integral dos estudantes (mente, coração e mãos), no modo como defendeu em seus trabalhos. O estudo da obutchénie e vospitánie propostos no sistema didático Zankov, permitiu analisar que seus princípios didáticos priorizam o desenvolvimento cognitivo, enquanto o sistema metodológico, em alguns aspectos, se aproxima mais ao desenvolvimento integral, pois inclui os aspectos emotivos-volitivos da psique. Entretanto, concluiu-se que, na maior parte da proposição didática zankoviana, há a submissão do desenvolvimento emotivo-volitivo ao desenvolvimento cognitivo, embora se tenha ponderado que o sistema Zankov avança no sentido do desenvolvimento integral do sujeito, pois revela uma preocupação constante da relação entre a obutchénie e os aspectos cognitivos, volitivos e emocionais no desenvolvimento das crianças.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration78pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.5510pt_BR
dc.orcid.putcode91937469-
dc.crossref.doibatchidc14d95d3-58bd-4017-9411-facf485dc34b-
dc.subject.autorizadoDidáticapt_BR
dc.subject.autorizadoMetodologiapt_BR
dc.subject.autorizadoDesenvolvimentopt_BR
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DesenvolvimentoIntegralObra.pdfDissertação1.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons