Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31470
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Rotação por estações de aprendizagem: possibilidades e desafios na pré-escola |
Alternate title (s): | Rotation by learning stations: possibilities and challenges in preschool |
Author: | Borges, Vanessa Sant'Ana |
First Advisor: | Silva, Diva Souza |
First coorientator: | França, Robson Luiz de |
First member of the Committee: | Maissiat, Jaqueline |
Second member of the Committee: | Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda |
Summary: | Esta pesquisa trata sobre metodologias ativas com ênfase na técnica de ensino híbrido rotação por estações de aprendizagem. O objetivo principal consiste em identificar a concepção dessa técnica e verificar as possibilidades e desafios de desenvolvê-la com alunos da pré-escola. O estudo de abordagem qualitativa se encontra pautado em levantamento bibliográfico e documental — legislações federais e documentos oficiais da educação infantil — e análise de literatura proveniente de pesquisas que contemplam o uso da rotação por estações de aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental. Como referencial teórico, adotamos os contributos de Bacich, Tanzi Neto e Trevisani (2015), Bacich e Moran (2015, 2018), Costa (2017), Kenski (2011), Moran (2010, 2018) Nunes (2017), Silva (2017), Sousa (2018), Tapscott (2010), Valente (2014, 2018); dentre outros. A relevância acadêmica desta investigação está na associação da técnica ao ensino infantil, sobre a qual esperamos incentivar pesquisas, ainda incipientes no Brasil, e gerar reflexões e sugestões práticas aos profissionais da educação. Como resultado, concluímos que as tecnologias digitais, enquanto recurso mediador de aprendizagem, estimulam e atraem a criança, de modo a favorecer a autonomia e o protagonismo no processo de construção ativa do conhecimento e; propomos atividades para a pré-escola com o uso da técnica, a fim de demonstrar a ampla possibilidade de ser inserida e integrada ao ensino infantil. |
Abstract: | This research is a study about active methodologies with emphasis on the hybrid teaching technique, rotation by learning stations. The main purpose is to identify the conception of this tecnique, check the possibilities and also identify the challenges to develop it with preschool students. The qualitative approach study is guided by bibliographic and documental search - federal legislation and official documents of childhood education- and a literature review derived from researches about the use of the rotation by learning stations on the inicial years of the elementary school. As a the theoretical referential we adopted the contributions of Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015); Bacich and Moran (2015,2018); Costa (2017); Kenski (2007, 2011); Moran (2010, 2018); Nunes (2017); Silva (2017); Sousa (2018); Tapscott (2010); Valente (2014,2018) and others. The academic relevance of this investigation is the association between the technique and early childhood education, on which we hope to encourage researches, because they still are incipient in Brazil, and produce reflections and practical suggestions to education professionals. As a result, we conclude that digital technologies, as a learning resource, can attract and stimulate the child, like a way to promote autonomy and protagonism in the process of active construction of knowledge and; we propose activities with the use of the technique to the preschool, in order to show the broad possibility of being inserted and integrated into early childhood education. |
Keywords: | Educação Infantil Pré-escola Tecnologias digitais Rotação por Estações de Aprendizagem Metodologias ativas Early childhood education Preschool Digital Technologies Rotation by learning stations Active methodologies |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
Subject: | Educação pré-escolar Aprendizagem ativa |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional) |
Quote: | BORGES, Vanessa Sant'Ana. Rotação por estações de aprendizagem: possibilidades e desafios na pré-escola. 2021. 134 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.152. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.152 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31470 |
Date of defense: | 8-Mar-2021 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RotacaoEstacoesAprendizagem.pdf | Dissertação | 2.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.