Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31277
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-0080-1399
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: A periodização do desenvolvimento e a teoria da atividade de estudo de D. B. Elkonin: uma análise à luz da teoria da subjetividade
Alternate title (s): The periodization of development and the theory of learning activity of D. B. Elkonin: an analysis in the light of the theory of subjectivity
Author: Lopes, Ewellyne Suely de Lima
First Advisor: Puentes, Roberto Valdés
First member of the Committee: Lazaretti, Lucinéia Maria
Second member of the Committee: Longarezi, Andréa Maturano
Third member of the Committee: Nascimento, Ruben de Oliveira
Fourth member of the Committee: Pasqualini, Juliana Campregher
Summary: A pesquisa apresenta uma análise acerca das contribuições de D. B. Elkonin à psicologia histórico-cultural, abordando especificamente sua hipótese sobre a periodização do desenvolvimento psíquico e seus aportes à teoria da atividade de estudo. A teoria da subjetividade, proposta por Fernando González Rey, desempenha o papel de lente para a referida análise. O estudo define-se como uma pesquisa teórica inspirada pelos princípios da epistemologia qualitativa e do método construtivo-interpretativo. A partir da revisão da literatura científica brasileira, é identificada a ausência de estudos aprofundados sobre a obra de Elkonin. Tendo em vista a relevância de seu trabalho sobre o desenvolvimento psíquico e a relação entre este e a aprendizagem, estabeleceu-se o objetivo geral de analisar, à luz da teoria da subjetividade, a influência que sua hipótese sobre a periodização do desenvolvimento psíquico exerceu sobre a teoria da atividade de estudo. Como resultado, conclui-se que a visão de Elkonin sobre o sujeito e o desenvolvimento é marcada pelo determinismo social, pela ênfase na assimilação e na atividade objetal, pela ausência de atenção aos processos emocionais e uma compreensão fragmentada dos processos psíquicos e perpassa tanto seus estudos sobre a periodização quanto sobre a teoria da atividade de estudo. Nesse sentido, o sujeito caracteriza-se primordialmente como o executor da atividade e o desenvolvimento como um processo de formação da personalidade, concebida como o nível psicológico mais elevado, alcançado somente no final da adolescência e início da vida adulta, quando o indivíduo é capaz de autocontrolar-se, regular sua atividade e integrar as forças produtivas da sociedade de forma autônoma. Desse modo, considera-se que a pesquisa alcança seu propósito de colaborar para preencher lacunas no entendimento sobre a obra de Elkonin, abrindo novas possibilidades de compreensão e avanço no estudo acerca do desenvolvimento psíquico e subjetivo.
Abstract: The research presents an analysis of D. B. Elkonin’s contributions to historical-cultural psychology, specifically addressing his hypothesis about the periodization of mental development and his contributions to the theory of learning activity. González Rey’s theory of subjectivity is used as a lens for this analysis. The study is defined as a theoretical research, inspired by the principles of qualitative epistemology and the constructiveinterpretative method. Reviewing the Brazilian scientific literature made possible to identify the absence of in-depth studies on Elkonin’s work. Therefore, considering the relevance of his work regarding mental development and its relationship with learning, the general objective of this research was posed as: analyzing, in the light of subjectivity theory, the influence that his hypothesis on the periodization of mental development had on the theory of learning activity. As a result, it is concluded that Elkonin’s view on the concepts of subject and development is defined by social determinism, emphasis on assimilation and object activity, lack of attention to emotional processes and a fragmented understanding of mental processes. His studies on periodization and on the theory of learning activity are both affected by this understanding. Accordingly, the subject is characterized primarily as the performer of the activity and, mental development is considered as a process of personality formation, conceived as the highest psychological level, reached only in late adolescence and early adulthood. At this point, individuals are capable of self-control, regulating their activity and becoming part of the productive forces of society in an autonomous way. Hence, it is considered that the present research achieves its purpose of collaborating to fill gaps in the understanding of Elkonin’s work, opening up new possibilities for comprehending and advancing in the study about mental and subjective development.
Keywords: D. B. Elkonin
Periodização do desenvolvimento psíquico
Teoria da atividade de estudo
Teoria da subjetividade
Periodization of mental development
Theory of learning activity
Theory of subjectivity
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Subject: Elkonin, D. B. (Daniil Borisovich), 1904-1984
Subjetividade
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: LOPES, Ewellyne Suely de Lima. A periodização do desenvolvimento e a teoria da atividade de estudo de D. B. Elkonin: uma análise à luz da teoria da subjetividade. 2020. 170 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5503.
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5503
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31277
Date of defense: 21-Dec-2020
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PeriodizacaoDesenvolvimentoTeoria.pdfTese3.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons