Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933
ORCID:  http://orcid.org/0000-0003-2551-7949
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
Alternate title (s): Teaching mathematics and learning to the autistic person: contributions from Robert Gagné's Instructional Theory
Author: Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
First Advisor: Saramago, Guilherme
First member of the Committee: Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
Second member of the Committee: Ustra, Sandro Roger Vargas
Summary: Esta pesquisa partiu do seguinte questionamento: quais são os saberes teóricos e práticos necessários para que os professsores ensinem Matemática a crianças autistas nas séries iniciais, sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné? Fundamentando-se na questão norteadora, pretendeu-se identificar, descrever e analisar os saberes teóricos e práticos necessários para que o professor possa ensinar Matemática a alunos autistas sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné. Para responder o problema proposto e os objetivos definidos, a investigação desenvolveu-se por meio de uma pesquisa bibliográfica. Mediante uma análise sobre o Transtorno do Espectro Autista e o ensino da Matemática nas séries iniciais, a presente pesquisa retratou as teorias da aprendizagem e de maneira bastante específica a Teoria da Instrução de Robert Gagné como um referencial teórico para efetivação de práticas pedagógicas significativas e eficientes no ensino de Matemática a alunos autistas. Ainda apresentou-se uma investigação sobre autismo, o ensino da matemática a autistas, as principais teorias da aprendizagem, a importância do professor-pesquisador para o ensino da Matemática a autistas, a teoria da instrução e o ensino da Matemática. Procurando sempre estabelecer uma inter-relação entre esses saberes e as características próprias do Transtorno do Espectro Autista.
Abstract: This research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder.
Keywords: Matemática
Ttranstorno do espectro autista
Teoria da instrução de Robert Gagne
Professor pesquisador
Math
Autism Spectrum Disorder
Instruction Theory
Robert Gagné
Teacher – researcher
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Subject: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: BORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
Document identifier: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933
Date of defense: 15-Dec-2020
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EnsinoMatemáticaAprendizagem.pdf1.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.