Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30022
ORCID: | http://orcid.org/0000-0001-6368-6263 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Entre a tradição das máscaras da Commedia dell´arte e a contemporaneidade: desafios e aprendizagens no processo de criação do espetáculo "Do Fundo do Baú" pelo coletivo Os Mascaratis |
Alternate title (s): | Between the tradition of the masks of the Commedia dell´arte and the contemporaneity: challenges and learning in the creation process of the show "Do Fundo do Baú" by the collective Os Mascaratis |
Author: | Dantas, Emanuelle Anne da Silva |
First Advisor: | Leite, Vilma Campos dos Santos |
First member of the Committee: | Vianna, Beatriz Maria Rosa |
Second member of the Committee: | Paula, José Eduardo de |
Summary: | Nessa dissertação, procuro apontar os aprendizados e desafios presentes num processo de criação envolvendo máscaras e o gênero teatral da Commedia dell’arte. Trata-sedo processo do espetáculo “Do Fundo do Baú” realizado pelo coletivo teatral Os Mascaratis. Retorno a algumas características do contexto de origem da Commedia dell’arte e,na sequência, minha iniciação à máscara e o treinamento no grupo de pesquisa em máscaras. Situo o surgimento do coletivo Os Mascaratis e de como se dá o processo de montagem do espetáculo. O percurso mostra a importância do treinamento técnico do ator em máscara; o processo coletivizado de criação, sendo especialmente relevante a forma de criação de cada máscara e a inserção dos Charlatães, pois, extrapolando a resolução dramatúrgica, se configura num importante procedimento para a ampliação do jogo entre os atores e a sua relação com a plateia. |
Abstract: | In this dissertation, I try to point out the learnings and challenges present in a creative process involving masks and the theatrical genre of Commedia dell´arte. This is the process of the show “Do Fundo do Baú” performed by the theater collective Os Mascaratis. I return to some characteristics of the original context of Commedia dell´arteand, as a result, my initiation to the mask and training in the mask research group. I situate the emergence of Os Mascaratis collective and how the process of assembling the show takes place. The route shows the importance of the technical training for the actors in mask; the collectivized process of creation, with the form of creation of each mask and the insertion of Charlatães being, especially relevant, since, extrapolating the dramaturgical resolution, it is configured in an important procedure of the expansion of the game between the actors and their relationship with the audience. |
Keywords: | Commedia dell´arte Commedia dell´arte Máscara Mask Jogo Game Charlatão Charlatan Criação Creation |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Subject: | Teatro Teatro de máscaras |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas |
Quote: | DANTAS, Emanuelle Anne da Silva. Entre a tradição das máscaras da Commedia dell´arte e a contemporaneidade: desafios e aprendizagens no processo de criação do espetáculo "Do Fundo do Baú" pelo coletivo Os Mascaratis. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.636 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.636 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30022 |
Date of defense: | 5-Aug-2020 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EntreTradicaoMascaras.pdf | 3.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.