Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29670
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Referenciais curriculares para formação docente nos cursos de Pedagogia: em busca da (re)construção dos saberes profissionais |
Alternate title (s): | Curriculum references for teacher training in Pedagogy courses: in search of the (re) construction of professional knowledge |
Author: | Hoffmann, Dianete Maria Ragazzan |
First Advisor: | Nogueira, Sandra Vidal |
First member of the Committee: | Fonseca, Selva Guimarães |
Second member of the Committee: | Moser, Alvino |
Summary: | O objeto de estudo desta pesquisa é analisar os fundamentos dos referenciais curriculares para a formação docente nos Cursos de Pedagogia. Busca-se, em especial, a (re) construção dos saberes profissionais a partir da necessidade de revisão do currículo, articulado às novas tendências da formação inicial, de caráter inovador. A partir da pesquisa bibliográfica e documental, apresentam-se as discussões em torno do currículo e da formação docente, fazendo reflexões em torno do documento os Referenciais para a Formação de Professores, da organização institucional, do projeto curricular e a mobilização em torno da definição das diretrizes curriculares nacionais. Conclui-se haver dois enfoques nas propostas de formação. Um é visto sob a Lógica do poder constituído, que prioriza políticas, veiculadas por organismos internacionais e procura adequar a formação dos profissionais às demandas do mercado globalizado, reproduzindo modelos de reformas curriculares, implantadas em outros países. Outro, pautado na lógica dos movimentos sociais, que defende a formação do profissional da educação de forma contextualizada e em consonância aos problemas sociais, considerando as especificidades dos projetos pedagógicos das instituições e a produção teórica. |
Abstract: | The object of study of this search is to analyze the fundamentais to the comprehension of the referential of curriculum to the formation of the teacher in the Study of Pedagogy. Look for in essence the (re) construction of the professional knowledge beginning with necessity of revision of curriculum, articulated to newtendency of the initial formation and innovator. Beginning with bibliographic and documentary search show up the discussions around curriculum and formation of the teacher, making reflexions about definitions of national directrix of curriculum. The conclusion is there are two focuses in the formation proposals. One is seen under the power logic constituted that priorizes politic transmitted for internationals organisms and tries to adapt the formation of professionals to the demand of globalized market, reproducing models of reforms of curriculum, introduced in other countries. Other one directed on logic of social movements that defends the formation of professional of education of form contextual in consonance with the social problems amplest, considering the specificity of the pedagogic projects of institutions and its theoretic production. |
Keywords: | Educação Formação docente Professor Currículo |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Subject: | Pedagogia Docência Currículo |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | HOFFMANN, Dianete Maria Ragazzan. Referenciais curriculares para formação docente nos cursos de Pedagogia: em busca da (re)construção dos saberes profissionais. 2002. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2002.50 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2002.50 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29670 |
Date of defense: | 2002 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ReferenciaisCurricularesFormacao.pdf | 7.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License