Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26961
ORCID:  http://orcid.org/0000-0001-6836-110X
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Investigações sobre a objetividade em música com base na semântica musical de Alain Daniélou
Alternate title (s): Investigations about objectivity in music based on Alain Daniélou's musical semantics
Author: Almeida, Guilherme Luiz Barbosa de
First Advisor: Cintra, Celso Luiz de Araujo
First member of the Committee: Paschoal, Stefano
Second member of the Committee: Tiné, Paulo José de Siqueira
Summary: Nesta dissertação, discute-se a possibilidade de um significado, conteúdo ou efeito compartilhado em música, com base na concepção de Alain Daniélou – musicólogo francês e estudioso da cultura, história, filosofia e religião indiana – sobre os sons, seus poderes intrínsecos e a capacidade humana de interpretá-los por meio da análise dos efeitos psicofisiológicos. Essas concepções corroboram com a estruturação de sua Semântica musical, a qual será o ponto de partida de nossas discussões. O trabalho consiste em reflexões sobre as possibilidades lógicas de um efeito objetivo, ou compartilhado, e suas possíveis relações com os aspectos musicais, observando-se as estruturações e as atribuições de causa e efeito definidas por Daniélou, embora também sejam discutidas concepções de outros importantes autores do pensamento musical. Portanto, o trabalho constitui-se de uma leitura crítica de Semântica musical, de Alain Daniélou, e analisa – na construção dialógica com outras concepções – as possibilidades, concordâncias e discordâncias sobre o tema, além de refletir sobre suas possibilidades lógicas e suas possíveis implicações para o pensar e fazer musical.
Abstract: In this master’s dissertation, the possibility of meaning, content or shared effect in Music is discussed on the basis of Alain Daniélou’s view – a French musicologist and specialist in the field of Culture, History, Philosophy and Hindu religion – about sound, its intrinsic forces and the human capacity of interpreting it through the analysis of psycho-physiological effects. These views support the structure of his work named Musical Semantics, which will be the starting point of our discussions. The dissertation consists of considerations about the logical possibilities of an objective or shared effect and its possible relationships with musical aspects taking into account the structures and attributions of cause and effect determined by Daniélou, although views of other important authors on musical thought will be discussed. Thus, this investigation embodies a critical interpretation of Musical Semantics by Alain Daniélou and analyses – in a dialogical construction with other views – the possibilities, agreements and divergences on the subject as well as it reflects on his logical possibilities and possible implications for thinking and making music.
Keywords: Alain Daniélou
Semântica Musical
Musical semantics
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Música
Quote: ALMEIDA, Guilherme Luiz Barbosa de. Investigações sobre a objetividade em música com base na semântica musical de Alain Daniélou. 2019. 178 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2038.
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2038
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26961
Date of defense: 29-Jul-2019
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InvestigaçõesObjetividadeMúsica.pdfDissertação de Mestrado1.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons