Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988
Alternate title (s): From invisibility to social ascension: history and memory of black teachers in Amapá - 1970-1988
Author: Maciel, Alexsara
First Advisor: Guido, Humberto Aparecido de Oliveira
First member of the Committee: Deus, Zélia
Second member of the Committee: Lucena, Carlos Alberto
Third member of the Committee: Danelon, Márcio
Fourth member of the Committee: Muller, Maria Lúcia
Summary: Essa pesquisa discute e analisa a trajetória de vida de professores negros dos Ensinos Fundamental e Médio de 1970 a 1988, que nasceram, foram alfabetizados e se formaram professores no Território Federal do Amapá. Nesse período, construíram uma carreira docente lecionando em diversas escolas da cidade, e solidificaram o reconhecimento de seu ofício de professor através do reconhecimento social que possuem até os dias de hoje na sociedade amapaense. O trabalho foi construído na perspectiva da história oral, lançando mão de entrevistas feitas com professores negros que trabalharam nas décadas de 1970 e 1980 em diversas escolas da cidade de Macapá. O objetivo foi contribuir para a ampliação dos estudos sobre educação do negro no Amapá e dar voz a estas pessoas que ajudaram a construir a educação no Amapá, enfatizando a percepção da segregação racial nesse estado e a singularidade da ascensão social que os entrevistados alcançaram em razão do exercício da docência. Ao (re)construir suas histórias de vida, encontramos significados que muitas vezes são ignorados pelos que estão de fora do processo, tendo em vista a singularidade e as experiências vivenciadas na região. A pesquisa demonstrou aspectos da desigualdade entre os negros, que passam por maiores dificuldades para alcançar a ascensão social pela educação, que são demonstradas pelas narrativas.
Abstract: This research discusses and analyzes the life trajectory of black teachers in basic school and high school in the 1970s up to 1988, who were born, alphabetized and became teachers in Amapá Federal Territory. Within this period, they built up a teaching carrier working in different city schools and consolidated the acknowledgement of their teaching job through the social acknowledgement they achieved and keep up to nowadays in Amapá social means. The paper was built upon an oral history approach, using interviews with black teachers who worked during the 1970s and 1980s in many schools in Macapá city. Our goal was to contribute to widenning studies on education of black people in Amapá and to give these people who helped to make up education in Amapá voice, emphasizing the perception of race segregation in this State and the uniqueness of the social rising achieved by the interviewees due to their teaching job. When (re)building the history of their lives, we met meanings which are often ignored by those who are out of the process, considering the singularity and the experiences lived in the region. The research showed aspects of inequality among black people that point to greater difficulties in achieving social rise through education, what is indicated by the narratives.
Keywords: Relações raciais
Discriminação racial
Educação
História
Race Relations
Race discrimination
Education
History
Professores negros - Amapá
Negros - Educação - Amapá
Negros - Amapá - História
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: MACIEL, Alexsara de Souza. Da invisibilidade à ascensão social: história e memória de professores negros no Amapá: 1970-1988. 2014. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.927
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25623
Date of defense: 29-Aug-2014
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InvisibilidadeAscensaoSocial.pdf3.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.