Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22206
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Perfil Motor de crianças público alvo da educação especial (PAEE) e não PAEE, da educação infantil de um colégio de aplicação
Alternate title (s): Profile of a public children target of special and non-public education targeted on special education, child education of a school of application
Author: Mamede, Laura Damasceno
First Advisor: Lima, Solange Rodovalho
First member of the Committee: Rezende, Leandro
Second member of the Committee: Manna Oliveira, Valéria
Summary: Esta pesquisa teve por objetivo analisar o perfil motor de crianças Público Alvo da Educação Especial (PAEE) e não Público Alvo da Educação Especial (não PAEE) do Colégio de Aplicação/Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia (Cap/Eseba/UFU). Caracteriza-se como pesquisa descritiva, com delineamento de estudo de caso. A amostra foi composta por 32 crianças da Educação Infantil, sendo onze PAEE e 21 não PAEE, que foram avaliadas por meio da Escala de Desenvolvimento Motor (EDM) de Rosa Neto. Foram incluídas crianças que participavam das aulas de Educação Física infantil e possuíam habilidades motoras e cognitivas suficientes para compreenderem as instruções e realizarem o teste. O perfil motor das crianças não PAEE apresentou-se muito superior na motricidade, equilíbrio, organização espacial e organização temporal, e superior no esquema corporal, enquanto o perfil motor das crianças PAEE apresentou-se muito superior na motricidade e organização espacial, superior na organização temporal e esquema corporal, e inferior no equilíbrio. Comparando as habilidades avaliadas não houve diferença significativa no perfil motor das crianças PAEE e não PAEE.
Abstract: This research had the objective of analyzing the motor profile of children Target Audiences of the Special Education and not Target Audience of the Special Education of the College of Application / School of Basic Education of the Federal University of Uberlândia. It is characterized as descriptive research, with a case study design. The sample consisted of 32 children from Early Childhood Education, with eleven Special Education Target Groups and 21 Non Special Education Target Groups, which were evaluated through the Rosa Neto Motor Development Scale. We included children who participated in physical education classes for children and had sufficient motor and cognitive skills to understand the instructions and perform the test. The motor profile of non-target children of Special Education was much higher in motor skills, balance, spatial organization and temporal organization, and higher in the corporal scheme, while the motor profile of the Special Education Target Group was much higher in the motor and spatial organization, superior in temporal organization and body schema, and inferior in equilibrium. Comparing the skills evaluated there was no significant difference in the motor profile of children Special Education Target Public and not Special Education Target Public.
Keywords: Educação Física Infantil
Physical Education
Público Alvo da Educação Especial
Target Audience Special Education
Perfil Motor
Profile Motor
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MAMEDE, Laura Damasceno. Perfil Motor de crianças público alvo da educação especial (PAEE) e não PAEE, da educação infantil de um colégio de aplicação. 2018. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2018.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22206
Date of defense: 28-Jun-2018
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PerfilMotordeCrianças.pdfPerfil Motor de crianças público alvo da educação especial (PAEE) e não PAEE de um colégio de aplicação800.09 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.