Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22120
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | A concepção dos diretores sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência da Universidade Federal de Uberlândia |
Alternate title (s): | The Conception of the directors on the institutional program of scholarship of teaching initiation of the Federal University of Uberlândia |
Author: | David, Luciele |
First Advisor: | Bertoni, Sônia |
First member of the Committee: | Vidal, Maria Helena Candelori |
Summary: | O presente estudo trata-se de uma pesquisa de campo com caráter descritivo, cujo objetivo é analisar a concepção dos diretores das escolas que tem o PIBID de Uberlândia, em relação ao programa. Para isso foi realizado uma entrevista como instrumento de coleta de dados contendo seis questões abertas, direcionadas aos diretores dessas escolas. A população participante do estudo constituiu-se de oito diretores, o equivalente a 18%, das escolas que contém o PIBID de Uberlândia no ano de 2016 até a presente data. Os resultados mostraram que os diretores vêm o PIBID como um projeto bastante positivo dentro de suas escolas, contribuindo primeiramente para a interação escola/universidade. Poucos pontos negativos foram apresentados e os que foram são de fáceis resoluções. Ressaltaram as novidades como as atividades realizadas nas as escolas. Enfatizaram a necessidade de maior participação da coordenação nas escolas e ressaltaram a participação positiva do PIBID Educação Física. Portanto, conclui-se que os diretores têm uma concepção positiva do PIBID/UFU nas escolas, ressaltam sua importância, reconhecem seu valor para a aproximação universidade/escola, reconhece que ele trás mudanças positivas no processo ensino e aprendizagem dos alunos e na inserção dos graduandos nas escolas. |
Abstract: | The present study is a field research with a descriptive character, whose objective is to analyze the conception of the directors of the schools that has PIBID of Uberlândia, in relation to the program. For this, an interview was conducted as a data collection instrument containing six open questions, directed to the directors of these schools. The study population consisted of eight directors, the equivalent of 18%, of the schools that contain PIBID of Uberlândia in the year 2016 to date. The results showed that principals see PIBID as a very positive project within their schools, contributing primarily to school / university interaction. Few negatives were presented and those that were were of easy resolutions. They emphasized the news as the activities carried out in the schools. They emphasized the need for greater participation of coordination in schools and highlighted the positive participation of PIBID Physical Education. Therefore, it is concluded that principals have a positive conception of PIBID / UFU in schools, emphasize their importance, acknowledge their value to the university / school approach, recognize that it brings about positive changes in the teaching and learning process of students and the insertion of Graduating in schools. |
Keywords: | PIBID PIBID Diretores Directors Escola School Uberlândia Uberlândia |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | DAVID, Luciele Rodrigues. A concepção dos diretores sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência da Universidade Federal de Uberlândia. 2017. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22120 |
Date of defense: | 7-Mar-2017 |
Appears in Collections: | TCC - Educação Física |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ConcepcaoDiretoresPrograma.pdf | TCC | 419.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.