Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21396
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | A temática resíduos sólidos e o programa escola SESI para o mundo do trabalho: uma proposta de situação de estudo interdisciplinar |
Alternate title (s): | The solid waste theme and the sesi school program for the world of work: a proposed interdisciplinary study situation |
Author: | Rodrigues, Amanda Fernandes dos Santos |
First Advisor: | Auth, Milton Antônio |
First member of the Committee: | Lima, Viviani Alves de |
Second member of the Committee: | Gauche, Ricardo |
Summary: | A falta de significação do conhecimento, de interação com os alunos e os demais colegas de profissão, aliada à exagerada reprodução de conteúdo, acaba limitando o processo de ensino-aprendizagem e a exploração de temas relevantes no contexto escolar. Com o intuito de favorecer o desenvolvimento mais pleno do aluno, com participação ativa, com visão crítica, e envolto em processo interativo e contextualizado, conta-se com a elaboração e o desenvolvimento de uma Situação de Estudo, de forma interdisciplinar, a partir da temática Resíduos Sólidos e das orientações do Programa Escola SESI Para o Mundo do Trabalho. Para tanto, o aporte teórico-metodológico envolve a aprendizagem significativa, a partir da perspectiva sociocultural, o papel das interações sociais na sala de aula, os Três Momentos Pedagógicos, a interdisciplinaridade, a abordagem temática, e a modalidade de ensino Situação de Estudo. A pesquisa é cunho qualitativo, em especial a tipologia de Estudo de Caso. Os sujeitos da pesquisa são alunos de uma turma de Ensino Médio, em uma escola técnica, na cidade de Catalão-GO. Os registros e produções no decorrer do desenvolvimento da Situação de Estudo são a base para a composição dos dados. Para a análise do processo foram elaboradas as categorias: interações sociais, ações interdisciplinares, problematização, tomada de consciência e significação conceitual. Pode-se afirmar que houve melhoria no processo de ensino-aprendizagem quando esse ocorreu por meio das interações sociais (aluno-aluno e aluno-professor) e o enfrentamento sistemático do paradigma do ensino fragmentado e linear tendo como base ações interdisciplinares e dinâmicas para a orientação do currículo das diversas áreas do conhecimento, instigando o aluno na abordagem dos conhecimentos escolares, proporcionando desenvolvimento cognitivo. |
Abstract: | The lack of meaning of knowledge, interaction with students and other colleagues, along with the exaggerated reproduction of content, limit the teaching-learning process and the exploration of relevant themes in the school context. In order to favor the student's fuller development, with active participation, with a critical vision, and wrapped in an interactive and contextualized process, the development of a Study Situation, in an interdisciplinary way, using a Solid Waste theme and the guidelines of the SESI School Program for the World of Work. To that end, the theoretical-methodological contribution involves the meaningful learning, from the sociocultural perspective, the role of social interactions in the classroom, the Three Pedagogical Moments, the interdisciplinarity, the thematic approach, and the teaching modality Study Situation. The research is qualitative, especially the typology of Case Study. The subjects of the research are students of a in High School, in a technical school, in the city of Catalão-GO. Records and productions in the course of the development of the Study Situation are the basis for the composition of the data. For the analysis of the process categories were elaborated: social interactions, interdisciplinary actions, problematization, awareness and conceptual signification. It can be affirmed that there was an improvement in the teaching-learning process when this occurred through social interactions (student-student and student-teacher) and the systematic confrontation of the paradigm of fragmented and linear teaching based on interdisciplinary and dynamic actions for the orientation of the curriculum of the different areas of knowledge, instigating the student in the approach of the school knowledge, providing cognitive development. |
Keywords: | Resíduos Sólidos Solid Waste Situação de Estudo Study Situation Interdisciplinaridade Interdisciplinarity Abordagem interdisciplinar do conhecimento SESI - Ensino Médio Ciência - Estudo e ensino Resíduos industriais |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Quote: | RODRIGUES, Amanda Fernandes dos Santos. A temática resíduos sólidos e o Programa Escola SESI Para o Mundo do Trabalho : uma proposta de situação de estudo interdisciplinar - Uberlândia. 2018. 125 f. Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.535. |
Document identifier: | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.535 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21396 |
Date of defense: | 2-Mar-2018 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ATemáticaResíduosSólidos.pdf | 3.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.