Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15446
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Formação de professor de inglês em contexto de projeto de extensão sobre prática de Tandem |
Author: | Vieira, William Guimarães de Resende |
First Advisor: | Mello, Dilma Maria de |
First member of the Committee: | Felice, Maria Inês Vasconcelos |
Second member of the Committee: | Vian Junior, Orlando |
Summary: | No contexto de ensino mediado pelas novas tecnologias, a informação está à disposição de quem quer que se interesse por ela, e os papéis de aluno e professor, especialmente na última década, têm tomado outros contornos. Meu trabalho tem como pano de fundo um projeto de extensão desenvolvido nesse contexto de ensino e aprendizagem de línguas mediados por novas tecnologias, e tem por meta analisar meu processo de formação docente. Quero entender, olhando em retrospecto para minha própria história, qual foi o impacto que a graduação, o projeto de extensão e o mestrado tiveram tanto em minha jornada acadêmica, quanto em minha vida pessoal e profissional. Para tanto, me baseio nos pressupostos teóricos de Dewey (1953) sobre Formação de Professores e a Prática Reflexiva, as Comunidades de Prática de Wenger (2000), assim como a Teoria do Engajamento de Shneiderman (1994, 1998) e Kearsley (1997). |
Abstract: | In the context of education mediated by new technologies, information is available to anyone who may be interested in it, and the roles of student and teacher, especially in the last decade, have taken other contours. My work has an extension project developed in the context of language teaching and learning mediated by new technologies as its background, and it is aimed at analyzing my teacher education process as an active member of this project. I aim to understand, looking back to my own story, what was the impact that this extension project had either over my academic, personal and professional journeys. For that, I base myself on the conceptual framework of Dewey (1953) on Teacher Education and Reflective Practice, on Communities of Practice by Wenger (2000), as well as on the Theory of Engagement by Shneiderman (1994, 1998) and Kearsley (1997). |
Keywords: | Projeto de extensão Prática reflexiva Formação de professores Tandem Extension project Personal improvement Reflective practice Teacher education Tandem Língua inglesa Formação de professores Língua inglesa - Tandem Língua inglesa Projeto de extensão |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Linguística Letras e Artes |
Program: | Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos |
Quote: | VIEIRA, William Guimarães de Resende. Formação de professor de inglês em contexto de projeto de extensão sobre prática de Tandem. 2013. 118 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.80 |
Document identifier: | https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.80 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15446 |
Date of defense: | 25-Feb-2013 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
William Guimaraes.pdf | 2.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.