Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47915
Document type: Memorial
Access type: Acesso Aberto
Title: Educação com afeto: memórias de um eterno aprendiz
Alternate title (s): Education with affection: memoirs of an eternal learner
Author: Martins, Christian Alves
First member of the Committee: Morais, Sérgio Paulo
Second member of the Committee: Oliveira, Sírley Cristina
Third member of the Committee: Silva, Arcênio Meneses da
Fourth member of the Committee: Cardoso, Rogério Ribeiro
Summary: Concluí a Licenciatura e o Bacharelado em História pela Universidade Federal de Uberlândia no ano de 2003. No mesmo ano, pisei pela primeira vez em uma escola para atuar como professor. São, portanto, 22 anos lecionando para crianças, jovens, adultos e também idosos. Atuei em escolas de Ensino Fundamental e Médio, faculdade e na modalidade de ensino EJA (Educação de Jovens e Adultos). No início, foram colégios da rede particular, para, em seguida, dedicar-me plenamente ao ensino público, sendo algumas escolas na área central da cidade, outras periféricas e até na zona rural. Com essa multiplicidade de experiências, iniciei, em 2010, minha atuação como docente no Colégio de Aplicação Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia, realizando atividades no ensino, na pesquisa, na extensão e na gestão, sempre acreditando na formação continuada como condição sine qua non diante das mudanças cada vez mais céleres da sociedade. Neste Memorial, elaborado para o processo de avaliação de desempenho acadêmico para acesso à classe Titular da Carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT), apresento meu percurso profissional da Educação no CAp Eseba/UFU, espaço privilegiado de atuação e de transformação contínua como profissional no desafiador processo de ensino e aprendizagem. Percorrendo esses caminhos, fui inspirado por vários educadores, na convivência ou por meio de livros. Entre eles, Paulo Freire, com quem pude aprender muito, principalmente sobre o valor da amorosidade, um dos conceitos centrais de sua práxis pedagógica, impregnado em toda a sua obra como uma força propulsora de uma educação verdadeiramente transformadora.
Abstract: I completed my undergraduate degrees (Licenciatura and Bacharelado) in History at the Federal University of Uberlândia (Universidade Federal de Uberlândia - UFU) in 2003. In the same year, I stepped into a school for the first time to work as a teacher. I have, therefore, been teaching for 22 years, instructing children, adolescents, adults, and also the elderly. I have worked in Elementary and High Schools, colleges, and in the EJA (Youth and Adult Education) modality. Initially, I taught in private schools, before dedicating myself fully to public education, including schools in the city center, peripheral areas, and even the rural zone. With this multiplicity of experiences, I began my role as a faculty member at the Colégio de Aplicação Escola de Educação Básica (Application School of Basic Education - CAp Eseba) of the Federal University of Uberlândia in 2010, performing activities in teaching, research, outreach (extension), and management, always believing in continuing education as a condition sine qua non in the face of society's increasingly rapid changes. In this Memorial, prepared for the academic performance evaluation process for access to the Full Professor (Titular) class of the Basic, Technical, and Technological Education Teaching Career (EBTT), I present my professional trajectory in Education at CAp Eseba/UFU, a privileged space for action and continuous transformation as a professional in the challenging process of teaching and learning. Following these paths, I was inspired by various educators, either through personal interaction or through books. Among them is Paulo Freire, from whom I learned a great deal, especially about the value of amorousness (amorosidade), one of the central concepts of his pedagogical praxis, permeated throughout his work as a driving force for a truly transformative education.
Keywords: Educação
HIstória
Práxis
Amorosidade
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Subject: Educação
Professores universitários - Formação
Êxito profissional
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MARTINS, Christian Alves. Educação com afeto: memórias de um eterno aprendiz. 2025. 109 f. Memorial Descritivo (Promoção para classe de Professor Titular da Carreira de Magistério de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico) - Universidade Federal de Uberlândia, Colégio de Aplicação Escola de Educação Básica, 2025. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.me.2025.17
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.me.2025.17
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47915
Date of defense: 27-Nov-2025
Appears in Collections:Memorial Descritivo - Escola de Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducaçãoAfetoMemórias.pdfMemorial3.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.