Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47910| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Espelhos digitais: ambivalências das mídias na construção da identidade de adolescentes |
| Alternate title (s): | Digital mirrors: media ambivalences in the construction of adolescents’ identities |
| Author: | Coelho, Alexia Gabellini |
| First Advisor: | Ferreira, Isabela Nunes Pizzotti |
| First member of the Committee: | Macedo, Sybele |
| Second member of the Committee: | Alves, Isabela Guimarães |
| Summary: | O uso crescente das mídias digitais tem influenciado a experiência adolescente, especialmente no que diz respeito ao desenvolvimento psicológico e à construção da identidade. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho foi analisar de que forma as mídias digitais influenciam o processo de construção da identidade de adolescentes, por meio de uma revisão integrativa da literatura. Foram cruzados os descritores “adolescência”, “mídia digital” e “identidade” nas bases Google Acadêmico, SciELO e PubMed, resultando em 157 artigos identificados. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, sete estudos compuseram a amostra final. Os resultados indicam que as mídias digitais funcionam como espaços de exploração identitária, pertencimento e autoexpressão, permitindo a experimentação de papéis sociais e a construção de vínculos. Entretanto, também foram observados efeitos relacionados à exposição, comparação social e pressão estética, como insatisfação corporal, ansiedade, baixa autoestima e busca por validação. Conclui-se que as mídias exercem influência ambivalente na construção da identidade do adolescente, podendo atuar tanto em contextos de desenvolvimento quanto como fator de risco, dependendo das formas de uso e das condições psicossociais envolvidas. |
| Abstract: | The increasing use of digital media has influenced adolescent experience, especially regarding psychological development and identity construction. In this sense, the objective of this work was to analyze how digital media influences the identity construction process of adolescents, through an integrative literature review. The descriptors "adolescent," "digital media," and "identity" were searched in the Google Scholar, SciELO, and PubMed databases, resulting in 157 identified articles. After applying inclusion and exclusion criteria, seven studies composed the final sample. The findings indicate that digital media function as spaces for identity exploration, belonging, and self-expression, allowing adolescents to experiment with social roles and build interpersonal connections. However, effects related to exposure, social comparison, and aesthetic pressure were also observed, including body dissatisfaction, anxiety, low self-esteem, and the search for social validation. Overall, the results suggest that digital media exert an ambivalent influence on adolescent identity, acting both as a developmental context and as a potential risk factor, depending on patterns of use and psychosocial conditions. |
| Keywords: | Adolescente Identidade Mídias digitais |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | Coelho, A. (2025). Espelhos digitais: Ambivalências das mídias na construção da identidade de adolescentes (Trabalho de Conclusão de Curso, Graduação em Psicologia). Universidade Federal de Uberlândia. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47910 |
| Date of defense: | 15-Dec-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Psicologia |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EspelhosDigitaisAmbivalencias.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
