Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47861
Document type: Tese Professor Titular
Access type: Acesso Aberto
Title: Música eletroacústica mista cênica: aspectos composicionais e interpretativos da série reflexos
Alternate title (s): Mixed electroacoustic music: compositional and interpretative aspects of the series Reflexos
Author: Traldi, Cesar Adriano
First member of the Committee: Barreiro, Daniel Luís
Second member of the Committee: Almeida, Anselmo Guerra de
Third member of the Committee: Goulart, Gilmar da Silva
Fourth member of the Committee: Freire, Ricardo José Dourado
Summary: Nesta tese investigam-se estratégias para aproximar o público leigo da música eletroacústica mista por meio da integração entre performance instrumental e elementos cênicos. Busca-se responder se a incorporação desses elementos pode ampliar a conexão entre intérprete e sons eletroacústicos, facilitando sua recepção. A hipótese é que, ao estabelecer vínculos claros ou lúdicos entre gesto e som, muitas vezes produzindo a ilusão de causa e efeito, a escuta se torna mais acessível. O objetivo geral foi compor a série Reflexos, na qual os aspectos cênicos potencializam a interação entre música e performance. Entre os objetivos específicos destacam-se: refletir sobre a relação entre Música Eletroacústica Mista e Música Cênica; desenvolver um sistema de notação que contemple a sincronia entre camada sonora e ação cênica; criar a parte eletroacústica principalmente a partir de sons instrumentais processados; e realizar apresentações que possibilitem a reflexão crítica. A metodologia combinou investigação teórica, experimentação composicional e prática performática. O resultado é uma proposta híbrida, denominada Música Eletroacústica Mista Cênica, que, ao articular som, gesto e visualidade, demonstra potencial para reduzir barreiras na escuta da música experimental.
Abstract: In this thesis, strategies that can bring general audiences closer to electroacoustic mixed music by means of integrating instrumental performance and scenic elements were investigated. It aims at answering whether the incorporation of these elements could enhance the connection between performer and electroacoustic sounds, thus facilitating their reception. The hypothesis is that, by establishing clear or playful links between gesture and sound, often producing the illusion of cause and effect, listening becomes more accessible. The main goal was to compose the series named as Reflexos, in which scenic aspects strengthen the interaction between music and performance. The specific objectives include: reflect on the relationship between Electroacoustic Mixed Music and Scenic Music; develop a notation system that addresses the synchronization between sound layer and scenic action; create the electroacoustic part mainly from processed instrumental sounds; and carry out performances that foster critical reflection. The methodology combined theoretical research, compositional experimentation, and performative practice. The result engendered a hybrid proposal, coined as Scenic Electroacoustic Mixed Music, which, by articulating sound, gesture, and visuality, demonstrates potential for reducing barriers in the listening experience of experimental music.
Keywords: Música eletroacústica mista cência
Música eletroacústica mista
Música cênica
Composição
Performance
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
Subject: Música
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: TRALDI, Cesar Adriano. Música eletroacústica mista cênica: aspectos composicionais e interpretativos da série Reflexos. 2025. 121 f. Tese (Promoção à Classe E Professor Titular - IARTE) - Universidade Federal de Uberlândia, 2025. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.pr.2025.2
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47861
Date of defense: 10-Dec-2025
Appears in Collections:TESE - Professor Titular (IARTE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MúsicaEletroacústicaMsta.pdf5.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.