Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47861
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTraldi, Cesar Adriano-
dc.date.accessioned2025-12-15T16:36:55Z-
dc.date.available2025-12-15T16:36:55Z-
dc.date.issued2025-12-10-
dc.identifier.citationTRALDI, Cesar Adriano. Música eletroacústica mista cênica: aspectos composicionais e interpretativos da série Reflexos. 2025. 121 f. Tese (Promoção à Classe E Professor Titular - IARTE) - Universidade Federal de Uberlândia, 2025. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.pr.2025.2pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47861-
dc.description.abstractIn this thesis, strategies that can bring general audiences closer to electroacoustic mixed music by means of integrating instrumental performance and scenic elements were investigated. It aims at answering whether the incorporation of these elements could enhance the connection between performer and electroacoustic sounds, thus facilitating their reception. The hypothesis is that, by establishing clear or playful links between gesture and sound, often producing the illusion of cause and effect, listening becomes more accessible. The main goal was to compose the series named as Reflexos, in which scenic aspects strengthen the interaction between music and performance. The specific objectives include: reflect on the relationship between Electroacoustic Mixed Music and Scenic Music; develop a notation system that addresses the synchronization between sound layer and scenic action; create the electroacoustic part mainly from processed instrumental sounds; and carry out performances that foster critical reflection. The methodology combined theoretical research, compositional experimentation, and performative practice. The result engendered a hybrid proposal, coined as Scenic Electroacoustic Mixed Music, which, by articulating sound, gesture, and visuality, demonstrates potential for reducing barriers in the listening experience of experimental music.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica eletroacústica mista cênciapt_BR
dc.subjectMúsica eletroacústica mistapt_BR
dc.subjectMúsica cênicapt_BR
dc.subjectComposiçãopt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.titleMúsica eletroacústica mista cênica: aspectos composicionais e interpretativos da série reflexospt_BR
dc.title.alternativeMixed electroacoustic music: compositional and interpretative aspects of the series Reflexospt_BR
dc.typeTese Professor Titularpt_BR
dc.contributor.referee1Barreiro, Daniel Luís-
dc.contributor.referee2Almeida, Anselmo Guerra de-
dc.contributor.referee3Goulart, Gilmar da Silva-
dc.contributor.referee4Freire, Ricardo José Dourado-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6022645968535320pt_BR
dc.description.resumoNesta tese investigam-se estratégias para aproximar o público leigo da música eletroacústica mista por meio da integração entre performance instrumental e elementos cênicos. Busca-se responder se a incorporação desses elementos pode ampliar a conexão entre intérprete e sons eletroacústicos, facilitando sua recepção. A hipótese é que, ao estabelecer vínculos claros ou lúdicos entre gesto e som, muitas vezes produzindo a ilusão de causa e efeito, a escuta se torna mais acessível. O objetivo geral foi compor a série Reflexos, na qual os aspectos cênicos potencializam a interação entre música e performance. Entre os objetivos específicos destacam-se: refletir sobre a relação entre Música Eletroacústica Mista e Música Cênica; desenvolver um sistema de notação que contemple a sincronia entre camada sonora e ação cênica; criar a parte eletroacústica principalmente a partir de sons instrumentais processados; e realizar apresentações que possibilitem a reflexão crítica. A metodologia combinou investigação teórica, experimentação composicional e prática performática. O resultado é uma proposta híbrida, denominada Música Eletroacústica Mista Cênica, que, ao articular som, gesto e visualidade, demonstra potencial para reduzir barreiras na escuta da música experimental.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.sizeorduration121pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApt_BR
dc.subject.autorizadoMúsicapt_BR
Appears in Collections:TESE - Professor Titular (IARTE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MúsicaEletroacústicaMsta.pdf5.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.