Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47297| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Como o ensino bilíngue infantil tem sido proposto no Brasil? |
| Alternate title (s): | How has bilingual education for children been proposed in Brazil? |
| Author: | Teodoro, Rafaela Rosa |
| First Advisor: | Córdula, Maíra |
| First member of the Committee: | Queiroz, Alessandra |
| Second member of the Committee: | Felix, Wendel |
| Summary: | Resumo: O presente trabalho aborda como o ensino bilíngue tem sido proposto no Brasil, revelando diferentes concepções e forte influência do setor privado. O objetivo geral dessa análise é compreender as diversas concepções e práticas da educação bilíngue no Brasil, examinando a recente literatura acadêmica. A metodologia consistiu em uma revisão bibliográfica sistemática, utilizando as palavras chaves “educação+bilíngue+infantil” e educação bilíngue com base nos dados google acadêmico e no software Publish or Perish. O período de pesquisa compreendeu textos publicados entre 2018 a 2023, totalizando 5 anos de produção acadêmica. Foram aceitos artigos e trabalhos de conclusão de curso (TCC) de universidades públicas e particulares, com a exclusão de dissertações, teses e trabalhos focados em ensino remoto, educação para surdos ou povos indígenas, por não se adequarem aos critérios centrais de análise. A fundamentação teórica dos estudos tem referências como Krashen, que diferencia aquisição e aprendizagem de segunda língua, e Hamers & Blanc, essenciais para os modelos de educação bilíngue (CLIL). Autores como Garcia e Cummins são citados para a distinção de abordagens e interdependência das línguas. O estudo desses teóricos é vital para avaliar se as práticas educacionais superam a superficialidade e se alinham a um bilinguismo. Os resultados revelam que o termo “bilíngue” tem sido usado como marketing, criando a ideia de elitização. A pesquisa evidenciou a relevância desse modelo de ensino, que ultrapassa a mera aquisição linguística, favorecendo o desenvolvimento cognitivo, cultural e social das crianças. Contudo, a ausência de regulamentações claras e a predominância de iniciativas privadas limitam o acesso democrático, reforçando desigualdades. Destaca-se, ainda, a necessidade de políticas públicas que orientem a prática pedagógica, bem como de uma formação docente específica para atender às demandas da educação bilíngue na infância. Dessa forma, conclui-se que o futuro da educação bilíngue no Brasil depende da consolidação de parâmetros legais e pedagógicos que garantam uma formação integral, crítica e acessível. |
| Abstract: | Abstract: This study examines how bilingual education has been proposed in Brazil, revealing diverse conceptions and a strong influence of the private sector. The general objective of this analysis is to understand the different perspectives and practices of bilingual education in the country, drawing on recent academic literature. The methodology adopted was a systematic bibliographic review, using the keywords “educação + bilíngue + infantil” and “educação bilíngue”, based on data from Google Scholar and the software Publish or Perish. The research focused on works published between 2018 and 2023, encompassing five years of academic production. Articles and undergraduate final projects from both public and private universities were included, while dissertations, theses, and works centered on remote teaching, deaf education, or indigenous education were excluded, as they did not align with the central criteria of analysis. The theoretical framework drew on references such as Krashen, who distinguishes between second language acquisition and learning, and Hamers & Blanc, fundamental to the understanding of bilingual education models such as CLIL. Scholars such as García and Cummins were also considered, particularly regarding their contributions to the discussion of bilingual approaches and linguistic interdependence. The inclusion of these theorists is essential for assessing whether current educational practices move beyond superficial approaches and align with a genuine conception of bilingualism. The findings indicate that the term “bilingual” has often been used as a marketing strategy, reinforcing the perception of elitization. Nonetheless, the research highlights the relevance of bilingual education, which extends beyond linguistic acquisition and contributes to children’s cognitive, cultural, and social development. However, the lack of clear regulations and the predominance of private initiatives restrict democratic access and reinforce inequalities. The study emphasizes the need for public policies to guide pedagogical practices and for teacher education programs specifically designed to address the demands of early childhood bilingual education. In conclusion, the future of bilingual education in Brazil relies on the consolidation of legal and pedagogical frameworks capable of ensuring an integral, critical, and equitable education accessible. |
| Keywords: | Ensino bilíngue Bilingual education Educação infantil Bilinguismo Diretrizes curriculares Formação de professores Early childhood education Bilingualism Teacher training Curriculum guidelines |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | TEODORO, Rafaela Rosa. Como ensino bilíngue infantil tem sido proposto no Brasil?. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras Inglês e Literaturas de Língua Inglesa) - Universidade Federal de Uberlândia, 2025 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47297 |
| Date of defense: | 24-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Letras: Inglês e Literaturas de Língua Inglesa |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EnsinoBilingueInfantil.pdf | 304.6 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
