Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47254| ORCID: | http://orcid.org/0009-0000-3735-4230 |
| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | HI HINA NKARHI LOWU TAKA! Histórias, Culturas, Artes e Futuros Encruzilhados |
| Author: | Mateus Neto, João |
| First Advisor: | Almeida, Ivete Batista da Silva |
| First member of the Committee: | Vasconcelos, Regina Ilka Vieira |
| Second member of the Committee: | Mahl, Marcelo Lapuente |
| Summary: | “Nós somos aqueles que construíram o tempo que ainda virá!”, ou, em xichangana, Hi Hina Nkarhi Lowu Taka! Essa labuta abre caminhos e possibilidades para se pensar a nova realidade das sociedades a partir das inovações tecnológicas e um horizonte de superação de sua construção narrativa no singular. Determina-se como vestígios desse giro os aspectos relativos às culturas e as artes (literatura, cinema, visualidades e música) provenientes majoritariamente dos Estados Unidos da América e do Brasil, em um recorte temporal amplo desde meados do século XX até seus contornos mais contemporâneos no XXI, com o advento pós-humanista na ficção científica que pensam a humanidade de forma cada vez mais imbricada. A problemática alçada se inclina sobre a crítica apontada pelos grupos sociais racializados destes locais em relação aos estereótipos e preconceitos que demarcam certos lugares e papéis sociais, principalmente acerca de sua inserção (ou, exclusão) das construções de sociedades ou idealizações dela. O impasse aqui, que intentaremos explicitar e contrapor mediante as culturas, artes e epistemes afro referenciadas, sob um olhar contextualizado mas também enquanto construções da realidade, será sobre as coexistências entre as formas de opressão e as determinadas visões de “avanço”, “desenvolvimento” ou “futuro” que se colocam como universais, evidenciando que essas correspondem a grupos específicos que peleja impor-se através das várias relações da colonização, do imperialismo e da globalização. Ainda, apontar que as produções culturais e artísticas desses grupos realizam uma atitude de reafirmação existencial, identitária e coletivamente autodeterminada. |
| Abstract: | “We are the builders of the time to come!”, or, in xichangana, Hi Hina Nkarhi Lowu Taka! This endeavor opens pathways and possibilities for thinking about the new reality of societies based on technological innovations, and it offers a horizon for moving beyond their singular narrative construction. The vestiges of this turn are identified as aspects related to cultures and the arts (literature, cinema, visual arts, and music), originating mainly from the United States of America and Brazil, in a broad time frame from the mid-20th century to its most contemporary outlines in the 21th century. This includes the post-humanist advent in science fiction, which conceives of humanity in increasingly intertwined ways. The central problematic at hand leans on the critique raised by racialized social groups from these locations regarding the stereotypes and prejudices that demarcate certain social places and roles, particularly concerning their inclusion (or exclusion) in the constructions of societies or their idealizations. The impasse here, which we will attempt to explicit and challenge through Afro-referenced cultures, arts, and epistemes, from a contextualized perspective, but also as constructions of reality, concerns the coexistence of forms of oppression with certain visions of "progress," "development," or "future" that are presented as universal. We will show that these, in fact, correspond to specific groups that struggle to impose themselves through the various relationships of colonization, imperialism, and globalization. Furthermore, we will point out that the cultural and artistic productions of these groups perform an act of reaffirmation identity, existential and collectively self-determined. |
| Keywords: | História Futuros África, Diáspora Africana Ficção Científica History Future Africa, African Diaspora Science Fiction |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | MATEUS NETO, João. Hi Hina Nkarhi Lowu Taka! Histórias, Culturas, Artes e Futuros Encruzilhados. 2025. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47254 |
| Date of defense: | 18-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - História (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| HI HINA NKARHI LOWU TAKA.pdf | 24.81 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
