Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47246| ORCID: | http://orcid.org/0009-0007-6572-6661 |
| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Etnomídia Xakriabá e a aplicação da Lei 11.645/08 na sala de aula |
| Alternate title (s): | Xakriabá Ethnomedia: applying Law 11.645/08 in the classroom |
| Author: | Campos, Arthur Rodrigues Barbosa |
| First Advisor: | Nascimento, Patrícia Emanuelle |
| First member of the Committee: | Ribeiro Junior, Florisvaldo Paulo |
| Second member of the Committee: | Morais, Sérgio Paulo |
| Summary: | Este trabalho parte das constatações do silenciamento dos povos originários e dos materiais do ensino de história no Brasil estarem repletos de preconceitos e estereótipos a respeito dos indígenas, prática a qual colabora com sua invisibilidade e epistemicídio. Seu objetivo principal é analisar o potencial pedagógico decolonial da etnomídia, sobretudo Xakriabá, a fim de executar efetivamente a Lei 11.645/08. Dado isso, a metodologia seguida incluiu uma bibliografia com diversos autores indígenas aliada a um estudo de caso, o qual inclui a análise de produções audiovisuais decoloniais e suas possibilidades de aplicação em sala de aula. Nesse sentido, a pesquisa demonstra que a etnomídia Xakriabá possui, de fato, competência na luta contranarrativa. O ensino de história aliado à essa ideia contracolonial, como a proposta pedagógia inclusa, é capaz de estruturar uma educação antirracista, afinal, não basta saber a respeito dos indígenas é preciso ouvi-los. |
| Abstract: | This work stems from the finding that Indigenous peoples have been silenced and that history teaching materials in Brazil are filled with prejudices and stereotypes regarding them, a practice that contributes to their invisibility and epistemicide. Its main objective is to analyze the decolonial pedagogical potential of ethnomedia, particularly from the Xakriabá people, in order to effectively implement Law 11.645/08. The methodology, therefore, included a bibliography featuring several Indigenous authors, combined with a case study that analyzes decolonial audiovisual productions and their possibilities for classroom application. The research demonstrates that Xakriabá ethnomedia is an effective tool in the counter-narrative struggle. History teaching, when aligned with this counter-colonial idea as proposed in the pedagogical framework, is capable of structuring an anti-racist education. After all, it is not enough to know about Indigenous peoples; it is necessary to listen to them. |
| Keywords: | Etnomídia indígena Indigenous ethnomedia Povo Xakriabá Xakriabá people Ensino de história History teaching Lei 11.645/08 Law 11.645/08 Contra colonial Counter-colonial |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | CAMPOS, Arthur Rodrigues Barbosa. Etnomídia Xakriabá e a aplicação da Lei 11.645/08 em sala de aula. 2025. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História – Licenciatura) – Instituto de História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47246 |
| Date of defense: | 23-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - História (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EtnomídiaXakriabáAplicação.pdf | 889.7 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
