Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47246
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCampos, Arthur Rodrigues Barbosa-
dc.date.accessioned2025-10-01T18:31:55Z-
dc.date.available2025-10-01T18:31:55Z-
dc.date.issued2025-09-23-
dc.identifier.citationCAMPOS, Arthur Rodrigues Barbosa. Etnomídia Xakriabá e a aplicação da Lei 11.645/08 em sala de aula. 2025. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História – Licenciatura) – Instituto de História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47246-
dc.description.abstractThis work stems from the finding that Indigenous peoples have been silenced and that history teaching materials in Brazil are filled with prejudices and stereotypes regarding them, a practice that contributes to their invisibility and epistemicide. Its main objective is to analyze the decolonial pedagogical potential of ethnomedia, particularly from the Xakriabá people, in order to effectively implement Law 11.645/08. The methodology, therefore, included a bibliography featuring several Indigenous authors, combined with a case study that analyzes decolonial audiovisual productions and their possibilities for classroom application. The research demonstrates that Xakriabá ethnomedia is an effective tool in the counter-narrative struggle. History teaching, when aligned with this counter-colonial idea as proposed in the pedagogical framework, is capable of structuring an anti-racist education. After all, it is not enough to know about Indigenous peoples; it is necessary to listen to them.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEtnomídia indígenapt_BR
dc.subjectIndigenous ethnomediapt_BR
dc.subjectPovo Xakriabápt_BR
dc.subjectXakriabá peoplept_BR
dc.subjectEnsino de históriapt_BR
dc.subjectHistory teachingpt_BR
dc.subjectLei 11.645/08pt_BR
dc.subjectLaw 11.645/08pt_BR
dc.subjectContra colonialpt_BR
dc.subjectCounter-colonialpt_BR
dc.titleEtnomídia Xakriabá e a aplicação da Lei 11.645/08 na sala de aulapt_BR
dc.title.alternativeXakriabá Ethnomedia: applying Law 11.645/08 in the classroompt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Nascimento, Patrícia Emanuelle-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0276222937363862pt_BR
dc.contributor.referee1Ribeiro Junior, Florisvaldo Paulo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8068581587738031pt_BR
dc.contributor.referee2Morais, Sérgio Paulo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1338723525544602pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho parte das constatações do silenciamento dos povos originários e dos materiais do ensino de história no Brasil estarem repletos de preconceitos e estereótipos a respeito dos indígenas, prática a qual colabora com sua invisibilidade e epistemicídio. Seu objetivo principal é analisar o potencial pedagógico decolonial da etnomídia, sobretudo Xakriabá, a fim de executar efetivamente a Lei 11.645/08. Dado isso, a metodologia seguida incluiu uma bibliografia com diversos autores indígenas aliada a um estudo de caso, o qual inclui a análise de produções audiovisuais decoloniais e suas possibilidades de aplicação em sala de aula. Nesse sentido, a pesquisa demonstra que a etnomídia Xakriabá possui, de fato, competência na luta contranarrativa. O ensino de história aliado à essa ideia contracolonial, como a proposta pedagógia inclusa, é capaz de estruturar uma educação antirracista, afinal, não basta saber a respeito dos indígenas é preciso ouvi-los.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseHistóriapt_BR
dc.sizeorduration26pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.orcid.putcode193307879-
Appears in Collections:TCC - História (Uberlândia)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EtnomídiaXakriabáAplicação.pdf889.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons