Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46297| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | A importância da educação especial e da educação inclusiva |
| Alternate title (s): | The importance of special education and inclusive education |
| Author: | Gonçalves, Karolyne de Jesus |
| First Advisor: | Puentes, Roberto |
| First member of the Committee: | Serra, Márcia |
| Second member of the Committee: | Carcanholo, Flávia |
| Summary: | A educação especial e a educação inclusiva são fundamentais para a construção de uma sociedade mais justa e equitativa. Este artigo analisa a importância dessas abordagens, destacando sua evolução histórica, os marcos normativos e os desafios atuais para a efetivação de um sistema educacional verdadeiramente inclusivo. A partir de uma revisão bibliográfica, discute-se o papel da formação docente e das práticas pedagógicas adaptadas para garantir a participação plena e o desenvolvimento integral de todos os alunos. Conclui-se que, embora avanços significativos tenham sido alcançados, ainda há obstáculos a serem superados, como a falta de infraestrutura adequada, a escassez de profissionais especializados e a necessidade de maior sensibilização social. A educação inclusiva é um direito de todos e um dever da sociedade, e sua implementação plena é essencial para a construção de um futuro mais inclusivo e humano. |
| Abstract: | Special education and inclusive education are fundamental for building a more just and equitable society. This article analyzes the importance of these approaches, highlighting their historical evolution, normative milestones, and current challenges for the implementation of a truly inclusive educational system. Through a literature review, the role of teacher training and adapted pedagogical practices in ensuring the full participation and integral development of all students is discussed. It is concluded that, although significant advances have been made, there are still obstacles to be overcome, such as the lack of adequate infrastructure, the shortage of specialized professionals, and the need for greater social awareness. Inclusive education is a right for all and a duty of society, and its full implementation is essential for building a more inclusive and humane future. |
| Keywords: | Educação especial Special education Educação inclusiva Formação docente Políticas públicas Diversidade Inclusive education Teacher training Public policies Diversity |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | GONÇALVES, Karolyne de Jesus. A importância da educação especial e da educação inclusiva. 2025. 15 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46297 |
| Date of defense: | 30-Jun-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Pedagogia (EaD) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ImportânciaEducaçãoEspecial.pdf | 133.54 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
