Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45837
ORCID: | ![]() |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Técnicas de abafamento de sons indesejados na guitarra elétrica |
Alternate title (s): | Muting techniques for unwanted sounds on the electric guitar |
Author: | Souza, Eduardo Lúcio Matos e |
First Advisor: | Baia, Silvano Fernandes |
First member of the Committee: | Lovisi, Daniel Menezes |
Second member of the Committee: | Machado, André Campos |
Summary: | A necessidade de amplificar o volume do violão, para que pudesse acompanhar agrupamentos musicais de grande intensidade sonora, tais quais instrumentos de sopro e percussão, representou um grande desafio em razão de sua projeção limitada. Cientistas começaram a buscar soluções para esse desafio, intrínseco ao instrumento desde os primeiros modelos conhecidos. No início da década de 1930 a guitarra elétrica e o amplificador foram inventados, com isso foi sanado o problema da baixa projeção do instrumento. A amplificação da guitarra elétrica pode gerar ruídos indesejados durante a execução, tais como a retroalimentação sonora, vibração das cordas por ressonância simpática e sons persistentes além da duração desejada. Esses fenômenos tornam o som sujo ou com menor definição. Este trabalho apresenta um estudo das técnicas de abafamento de sons indesejados na guitarra elétrica, sendo este realizado pelas mãos do músico, considerando-se as especificidades do som amplificado. Nesse sentido, o foco recai sobre a utilização das mãos para abafar as cordas, pois este abafamento evita que o instrumento emita estes sons e harmônicos indesejados. No presente estudo, constatou-se que a ação conjunta das mãos direita e esquerda no abafamento é essencial para a execução de um som limpo e definido. |
Abstract: | The need to amplify the volume of the acoustic guitar so that it could accompany musical ensembles of high sound intensity, such as wind and percussion instruments, represented a major challenge due to its limited projection. Scientists began searching for solutions to this issue, inherent to the instrument since its earliest models. In the early 1930s, the electric guitar and the amplifier were invented, solving the problem of the instrument’s low projection. However, amplification can generate unwanted noises during performance, such as sound feedback, sympathetic string resonance, and sustained notes beyond the intended duration. These phenomena result in a dirty or less defined sound. This study presents an analysis of muting techniques for unwanted sounds on the electric guitar, performed by the musician’s hands, considering the specificities of amplified sound. In this regard, the focus lies on the use of both hands to mute the strings, preventing the instrument from producing unwanted noises and harmonics. The study found that the coordinated action of the right and left hands is essential for achieving a clean and well defined sound. |
Keywords: | Guitarra elétrica Electric guitar Ruídos indesejados Técnicas de abafamento Unwanted noises Muting techniques |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::INSTRUMENTACAO MUSICAL |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SOUZA, Eduardo Lúcio Matos. Técnicas de abafamentos de sons indesejados na guitarra elétrica. 2025. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45837 |
Date of defense: | 15-May-2025 |
Appears in Collections: | TCC - Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TécnicasAbafamentoSons.pdf | 4.07 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License