Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45787Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.creator | Silva Junior, Luiz Carlos | - |
| dc.date.accessioned | 2025-05-20T22:48:42Z | - |
| dc.date.available | 2025-05-20T22:48:42Z | - |
| dc.date.issued | 2025-05-07 | - |
| dc.identifier.citation | SILVA JUNIOR, Luiz Carlos. Entre o sonho e o desencanto: Belchior e o tempo da alucinação. 2025. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Filosofia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. | pt_BR |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45787 | - |
| dc.description.abstract | This paper proposes a historical, critical and philosophical analysis of Belchior’s album Alucinação (1976), interpreting it as an artistic response to the crisis of utopias and the symbolic exhaustion of Brazilian modernity in the 1970s. In contrast to the conciliatory discourse of Tropicália and traditional MPB, Belchior’s work assumes a dissonant stance, marked by an aesthetic of fracture, disenchantment and autobiographical subjectivity. It is argued that Alucinação constitutes a singular document of its time, while at the same time going beyond its immediate context by articulating a critique of the cultural industry and the emptying of engaged music and, indirectly, of the myth of racial democracy. Based on an interdisciplinary approach, the article discusses the historical and cultural conditions that shaped the trajectory of the artist from Ceará and examines how his work reflects political, racial and existential tensions of the period. The analysis is anchored in philosophical references, especially in the critique of modernity present in Nietzsche, as well as in recent studies on the relationship between aesthetics, identity and racial silencing in post-Tropicalismo. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | Belchior | pt_BR |
| dc.subject | Alucinação | pt_BR |
| dc.subject | MPB | pt_BR |
| dc.subject | Tropicalismo | pt_BR |
| dc.subject | Pós-Tropicalismo | pt_BR |
| dc.subject | Nietzsche | pt_BR |
| dc.subject | Modernidade | pt_BR |
| dc.subject | Crítica cultural | pt_BR |
| dc.subject | Autobiografia | pt_BR |
| dc.subject | Silenciamento racial | pt_BR |
| dc.title | Entre o sonho e o desencanto: Belchior e o tempo da alucinação | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Almeida Junior, José Benedito de | - |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0240796579540981 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Quintero, Juliana Paola Dias | - |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9703537318919746 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Silva, Luiz Carlos Santos da | - |
| dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0036198625835895 | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3744673122281176 | pt_BR |
| dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
| dc.description.resumo | Este trabalho propõe uma análise histórica, crítica e filosófica do álbum Alucinação (1976), de Belchior, interpretando-o como uma resposta artística à crise das utopias e à exaustão simbólica da modernidade brasileira dos anos 1970. Em contraste com o discurso conciliatório da Tropicália e da MPB tradicional, a obra de Belchior assume uma postura dissonante, marcada por uma estética da fratura, do desencanto e da subjetividade autobiográfica. Argumenta-se que Alucinação constitui um documento singular de seu tempo, ao mesmo tempo em que ultrapassa seu contexto imediato ao articular uma crítica à indústria cultural e ao esvaziamento da canção engajada e, indiretamente, ao mito da democracia racial. A partir de uma abordagem interdisciplinar, o artigo discute as condições históricas e culturais que moldaram a trajetória do artista cearense e examina como sua obra reflete tensões políticas, raciais e existenciais do período. A análise ancora-se em referenciais filosóficos, especialmente na crítica à modernidade presente em Nietzsche, bem como em estudos recentes sobre a relação entre estética, identidade e silenciamento racial no pós-Tropicalismo. | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.course | Filosofia | pt_BR |
| dc.sizeorduration | 69 | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA | pt_BR |
| Appears in Collections: | TCC - Filosofia | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EntreSonhoDesencanto.pdf | TCC | 928.15 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
