Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45271
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: O Conceito de Cibercultura na Obra do Filósofo Pierre Lévy e a sua Relação com a Educação
Alternate title (s): The Concept of Cyberculture in the Work of Philosopher Pierre Lévy and its Relation to Education
Author: Dâmaso, Maria Cândida de Jesus Santos
First Advisor: Neto, Armindo Quillici
First member of the Committee: Vilela, Maria Aparecida Augusto Satto
Second member of the Committee: Passos, Simone Aparecida dos
Summary: Este texto é resultado de uma pesquisa bibliográfica realizada no curso de Pedagogia do Instituto de Ciências Humanas, do Campus Pontal, da Universidade Federal de Uberlândia. Trata se de um estudo sobre o pensamento de Pierre Lévy em relação à cibercultura e sua influência na educação. O principal referencial teórico da pesquisa foi o livro Cibercultura, do filósofo Pierre Lévy. Além dele, utilizou-se os autores: Ferigato, Silva e Lourenço (2017), Lévy (1995), Machado, Arruda e Passos (2021), Oliveira (2020), Santaella (2004), Santos (2022), Soares (2002) e outros. A escrita deste trabalho teve como motivação as experiências vividas no cotidiano escolar através da participação no Programa Insitucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. O problema da pesquisa está no fato da identificação do uso desenfreado das informações, por meio, em especial, das redes sociais. Por meio das vivências do PIBID e dos estágios supervisionados II e III, este trabalho tem como objetivo analisar como que a informação descontrolada e sem filtros, está afetando diretamente as pessoas e consequentemente se reflete no ambiente escolar. A metodologia utilizada se baseou em pesquisa qualitativa, de análise bibliográfica e documental. Ao final do trabalho foi possível concluir que o crescimento do ciberespaço influencia cada dia mais as pessoas, mas no caso das crianças cabe aos responsáveis e aos sistemas de ensino acompanharem, de forma consciente, o acesso à cibercultura, para que o acesso precoce não prejudique o desenvolvimento das crianças.
Abstract: This text is the result of bibliographic research carried out in the Pedagogy course at the Institute of Human Sciences, Pontal Campus, Federal University of Uberlândia. It is a study on Pierre Lévy's thinking in relation to cyberculture and its influence on education. The main theoretical reference for the research was the book Cyberculture, by philosopher Pierre Lévy. In addition to this, the following authors were used: Ferigato, Silva and Lourenço (2017), Lévy (1995), Machado, Arruda and Passos (2021), Oliveira (2020), Santaella (2004), Santos (2022), Soares (2002) and others. The writing of this work was motivated by the experiences lived in daily school life through participation in the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation - PIBID. The problem with the research is the identification of the unbridled use of information, especially through social networks. Through the experiences of PIBID and supervised internships II and III, this work aims to analyze how uncontrolled and unfiltered information is directly affecting people and consequently affecting the school environment. The methodology used was based on qualitative research, bibliographic and documentary analysis. At the end of the work, it was possible to conclude that the growth of cyberspace influences people more and more every day, but in the case of children, it is up to those responsible and the education systems to consciously monitor access to cyberculture, so that early access does not harm the development of children.
Keywords: Cibercultura; Pierre Lévy; Educação.
Cyberculture; Pierre Lévy; Education.
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: DÂMASO, Maria Cândida de Jesus Santos. O conceito de cibercultura na obra do filósofo Pierre Lévy e a sua relação com a educação. 2025. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Uberlândia, Ituiuitaba, 2025.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45271
Date of defense: 21-Mar-2025
Appears in Collections:TCC - Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OConceitoCibercultura.pdfTcc585.52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.