Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45023
ORCID: | ![]() |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | As potencialidades da História da Matemática na formação de professores |
Alternate title (s): | The potential of the History of Mathematics in teacher training |
Author: | Camargos, Núbia Gabrieli Barbosa de |
First Advisor: | Marim, Vlademir |
First member of the Committee: | Matos, Fabiana Fiorezi de Marco |
Second member of the Committee: | Januário, Gilberto |
Summary: | A História da Matemática não é apenas um campo de estudo; é uma ponte que conecta o passado ao presente, enriquecendo o processo de ensino e a aprendizagem. Esta dissertação investiga as potencialidades da História da Matemática na formação de professores que ensinam matemática, analisando trabalhos acadêmicos apresentados nos Encontros Nacionais de Educação Matemática (ENEM) no período de 2015 a 2024. A pesquisa busca responder à seguinte pergunta central: Quais as potencialidades da História da Matemática, para a formação de professores, evidenciadas nos trabalhos acadêmicos publicados nos anais dos ENEM realizados no período de 2015 a 2024? Para responder a tal questionamento, nosso objetivo é investigar as potencialidades da História da Matemática por meio da análise dos trabalhos que abordam estratégias metodológicas da História da Matemática publicados nos anais do ENEM realizados no período de 2015 a 2024. Utilizando o método de pesquisa Estado do Conhecimento, foram analisadas produções do ENEM, organizadas em três eixos: (1) Referenciais teóricos apontados para a compreensão da História da Matemática como estratégia metodológica; (2) A História da Matemática como estratégia metodológica para a formação de professores; e (3) A História da Matemática na formação de professores. A dissertação apresenta o Produto Educacional, que consiste em um catálogo com sugestões pedagógicas, visando auxiliar educadores na integração da História da Matemática em suas aulas. Os resultados apontam que a utilização da História da Matemática oferece contextos significativos que não apenas engajam os alunos, mas também contribuem para a melhoria do desempenho escolar. Isso reafirma o papel da História da Matemática como uma estratégia metodológica para a transformação da prática docente. Além disso, nossa análise destacou que estratégias metodológicas fundamentadas na História da Matemática apresentam contribuições para a formação de professores. A inclusão dessa abordagem no ambiente educacional enriquece os conteúdos trabalhados, favorecendo a compreensão dos conceitos matemáticos. |
Abstract: | The History of Mathematics is not merely a field of study; it is a bridge that connects the past to the present, enriching both teaching and learning processes. This dissertation investigates the potential of the History of Mathematics in the education of mathematics teachers by analyzing academic works presented at the National Meetings on Mathematics Education (ENEM) from 2015 to 2024. The research seeks to address the following central question: What are the potentialities of the History of Mathematics for teacher education, as evidenced in the academic works published in the ENEM proceedings from 2015 to 2024? To answer this question, our objective is to investigate the potential of the History of Mathematics and to analyze works that discuss methodological strategies involving the History of Mathematics, as published in the ENEM proceedings during this period. Employing the Knowledge State research method, relevant ENEM productions were analyzed and organized into three axes: (1) Theoretical frameworks for understanding the History of Mathematics as a methodological strategy; (2) The History of Mathematics as a methodological strategy for teacher education; and (3) The History of Mathematics in teacher education. The dissertation also presents the Educational Product, which consists of a catalog with pedagogical suggestions aimed at assisting educators in integrating the History of Mathematics into their teaching practices. The findings indicate that incorporating the History of Mathematics provides meaningful contexts that not only engage students but also contribute to improving academic performance. This underscores the role of the History of Mathematics as methodological strategy for transforming teaching practices. Furthermore, our analysis highlighted that methodological strategies grounded in the History of Mathematics offer significant contributions to teacher education. The inclusion of this approach in educational settings enriches the content taught, fostering a deeper understanding of mathematical concepts. |
Keywords: | História da Matemática History of Mathematics Estratégia Metodológica Methodological Strategy Formação de Professores Teacher Training Ensino de Matemática Mathematics Teaching Metodologias de Ensino Teaching Methodologies |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Quote: | CAMARGOS, Núbia Gabrieli Barbosa de. As potencialidades da História da Matemática na formação de professores. 2024. 107 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.56. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.56 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45023 |
Date of defense: | 18-Dec-2024 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AsPotencialidadesdaHistoriadaMatematica (1).pdf | 4.41 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.