Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44933
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-9942-203X
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: O Ensino da Enfermagem e o Atendimento Integral à Saúde da População LGBTQIA+
Alternate title (s): Nursing Education and Comprehensive Health Care For The LGBTQIA+ Population
Author: Vieira, Jander Vinícius
First Advisor: Rasera, Emerson Fernando
First member of the Committee: Giuliani, Carla Denari
Second member of the Committee: Cortes, Helena Moraes
Summary: A Política Nacional de Atenção integral à Saúde da População LGBT ainda não conseguiu alcançar os resultados almejados. Entre seus desafios está a formação de recursos humanos em saúde alinhada às proposições da Política. Assim, é importante analisar a formação dos profissionais de saúde para o cuidado dessa população. Considerando a importância do profissional de Enfermagem na lógica do cuidado e da atenção à saúde, o objetivo desse estudo foi compreender a perspectiva dos estudantes de Enfermagem sobre a formação para as questões da diversidade sexual e de gênero. A metodologia empregada foi de caráter qualitativo, sendo que a coleta de dados foi realizada através de grupos focais com 32 alunos de uma universidade pública de Minas Gerais, e a análise dos dados foi realizada através de análise temática. A análise apontou para a escassez no ensino da temática da diversidade sexual e de gênero, o despreparo no cuidado da população LGBTQIA+, a responsabilização do aluno na aprendizagem sobre a política de saúde específica, e a insuficiente atuação da universidade no combate ao preconceito/discriminação.
Abstract: The National Policy for Comprehensive Health Care for the LGBT Population has not yet achieved the desired results. Among its challenges is the training of human resources in health aligned with the Policy's proposals. Therefore, it is important to analyze the training of health professionals to care for this population. Considering the importance of nursing professionals in the logic of health care and attention, the objective of this study was to understand the perspective of nursing students on training for issues of sexual and gender diversity. The methodology used was qualitative, with data collection being carried out through focus groups with 32 students from a public university in Minas Gerais, and data analysis was performed through thematic analysis. The analysis pointed to the lack of teaching on the topic of sexual and gender diversity, the lack of preparation in caring for the LGBTQIA+ population, the student's responsibility in learning about the specific health policy, and the university's insufficient action in combating prejudice/discrimination.
Keywords: LGBTQIA+
Professional Training
Nursing
Formação profissional
Enfermagem
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Saúde da Família
Quote: VIEIRA, Jander Vinícius. O Ensino de Enfermagem e o Atendimento Integral à Saúde da População LGBTQIA+.2024. 51 F. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) - Universidade Federal de Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5505
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5505
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44933
Date of defense: 19-Dec-2024
Sustainable Development Goals SDGs: ODS::ODS 3. Saúde e bem-estar - Assegurar uma vida saudável e promover o bem-estar para todos, em todas as idades.
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Saúde da Família (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O Ensino da Enfermagem e o Atendimento Integral à Saúde da População LGBTQIA+ (1).pdf2.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.