Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43275
ORCID: | http://orcid.org/0009-0000-9527-8598 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Por meios e formas: o processo de edição crítica da partitura da Sonatina nº 1 de Dinorá de Carvalho |
Alternate title (s): | By means and forms: the process of critical editing of the score of Sonatina n 1 by Dinorá de Carvalho |
Author: | Machado, Ernane Júnior Ferreira |
First Advisor: | Carvalho, Flávio Cardoso de |
First member of the Committee: | Machado, André Campos |
Second member of the Committee: | Taffarello, Tadeu Moraes |
Summary: | Dinorá de Carvalho (1895-1980), compositora, pianista brasileira, teve uma carreira musical marcada por estudos no Conservatório Dramático e Musical de São Paulo e aperfeiçoamento em Paris com Isidor Philipp. Sua obra, que inclui uma variedade de formações musicais e estilos, está catalogada em diversas instituições brasileiras, sendo o principal referencial a Coordenação de Música Contemporânea – CDMC, da UNICAMP, Campinas, SP. A pesquisa foi motivada após a descoberta de que grande parte de suas obras ainda estava manuscrita e sem registro fonográfico, o que representa um grande desafio para a prática musical e também para o resgate de objetos valiosos para a musicologia, como é o caso das obras de Dinorá de Carvalho. Durante a investigação, encontrou-se a Sonatina nº 1 para piano, datada de 1949, que era uma das obras que não possuía referência fonográfica e estava manuscrita, além de existirem outras cópias manuscritas que apresentavam divergências e prováveis erros de transcrição. Dessa forma, a pesquisa foi direcionada à criação de uma edição crítica desta obra, visando divulgar a compositora e facilitar a execução da peça por todos aqueles que se interessarem. O trabalho envolve a transcrição da partitura, tomada de decisões editoriais e a elaboração de um aparato crítico. O trabalho está dividido em três capítulos: o primeiro aborda a biografia da compositora, contextualizando sua trajetória e a composição da Sonatina nº 1. O segundo, analisa os aspectos estilísticos da obra e comenta sobre a história da Forma Sonata, traçando um breve histórico do gênero no Brasil e situando a Sonatina nº 1 de Dinorá de Carvalho nesse contexto. O terceiro capítulo detalha o processo de edição crítica da obra, desde a coleta dos manuscritos até a versão final revisada e digitalizada pelo autor, seguido das considerações finais. |
Abstract: | Dinorá de Carvalho (1895-1980), Brazilian composer and pianist, had a musical career marked by studies at the Dramatic and Musical Conservatory of São Paulo and further improvement in Paris with Isidor Philipp. Her oeuvre, which includes a variety of musical formations and styles, is catalogued in various brazilian institutions, with the main reference being the Coordination of Contemporary Music – CDMC, at UNICAMP, Campinas, SP. The research was motivated by the discovery that a significant part of her works remained in manuscript form and without phonographic record, representing a substantial challenge for musical practice and for the rescue of valuable musicological objects, such as the works of Dinorá de Carvalho. During the investigation, the Sonatina No. 1 for piano, dated 1949, was found to be one of the works without a phonographic reference and was in manuscript form, alongside other handwritten copies that presented discrepancies and probable transcription errors. Thus, the research was directed towards creating a critical edition of this work, aiming to promote the composer and facilitate the performance of the piece for all interested. The work involves transcribing the score, making editorial decisions, and preparing a critical apparatus. The oeuvre is divided into three chapters: the first addresses the biography of the composer, contextualising her trajectory and the composition of Sonatina No. 1. The second analyses the stylistic aspects of the work and comments on the history of the Sonata Form, providing a brief historical overview of the genre in Brazil and situating Dinorá de Carvalho’s Sonatina No. 1 within this context. The third chapter details the process of the critical edition of the work, from the collection of manuscripts to the final revised and digitised version by the author, followed by the final considerations. |
Keywords: | Dinorá de Carvalho Carvalho, Dinorá Sonatinas brasileiras Brazilian sonatines Sonatina nº 1 para piano Piano sonatina n. 1 Compositora brasileira Brazilian composer |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL |
Subject: | Música |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Música |
Quote: | MACHADO, Ernane Júnior Ferreira. Por meios e formas: o processo de edição crítica da partitura da Sonatina nº 1 de Dinorá de Carvalho. 2024. 111 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.621. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.621 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43275 |
Date of defense: | 8-Aug-2024 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PorMeiosEFormas.pdf | Dissertação | 10.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.