Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38880
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Breakdance: autonomia criativa e singularidade |
Alternate title (s): | Breakdance: creative autonomy and uniqueness |
Author: | Costa, Laís Trindade da |
First Advisor: | Barbosa, Vivian Vieira Peçanha |
First member of the Committee: | Molina, Alexandre José |
Second member of the Committee: | Freitas , Vanilto Alves de |
Summary: | O tema da pesquisa é autonomia criativa e singularidade no Breakdance. Foi feito um estudo auto-etnográfico para recuperação de memórias da autora, de modo a ir, subjetivamente, trabalhando numa auto-construção, por uma escrita ao mesmo tempo poética e descobridora de um eu que surge através e durante o performar dessa escrita, junto às escolhas estéticas que compõem o trabalho. O estudo ocorre com uma abordagem qualitativa, através de técnica de auto-entrevista e relatos por escrito do processo formativo da pesquisadora, o que ela observou e presenciou atuando como B-girl na cena da Cultura Hip Hop, e também dentro do contexto formativo do Curso de Dança, além de como esses processos se entrelaçaram, formando-a como B-girl e acadêmica. Os resultados obtidos incluem um material teórico que relaciona a problematização de experiências formativas no contexto do Hip Hop com referências bibliográficas, de modo a questionar e buscar estratégias de abertura deste campo de estudo, principalmente para interferências que possam ajudar a incentivar a construção da autonomia e o respeito às singularidades de artistas de Breakdance. |
Abstract: | The research theme is the creative autonomy and singularity in Breakdance. An auto-ethnographic study was carried out to recover the author's memories, in order to go, subjectively, working on a self-construction towards a writing that is at the same time poetic and discoverer of a self that appears through and during the performance of this writing, together to the aesthetic choicesthat make up the work. The study takes place with a qualitative approach, through a self-interview technique and written reports of the researcher's formative process, what she observed and witnessed acting as a B-girl in the HipHop Culture scene, and also within the formative context of the Dance Course, as well as how these processes intertwined, forming her as a B-girl and academic. The results obtained include a theoretical material that relates the problematization of formative experiences inthe context of Hip Hop with bibliographic references, in order to question and seek strategiesto open this field of study, mainly for interferences that can help to encourage the construction of autonomy and respect for the singularities of Breakdance artists. |
Keywords: | Autonomia Authonomy Criatividade Creativity Singularidade Singularity Breakdance Breakdance |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA::EXECUCAO DA DANCA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | COSTA, Laís Trindade da. Breakdance: autonomia criativa e singularidade. 2022. 79 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38880 |
Date of defense: | 31-Mar-2022 |
Appears in Collections: | TCC - Dança |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BreakdanceAutonomiaCriativa.pdf | TCC | 1.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
AutoEtnografiaUtilizada.pdf | 84.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License