Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38443
ORCID: | http://orcid.org/0009-0007-1753-1261 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Raças de unicórnio do mundo: o caderno de ilustrações de uma artista viajante |
Author: | Cota, Ana Beatriz Carrera |
First Advisor: | Fonseca, Fábio |
First member of the Committee: | Rosa, Pollyana Ferreira |
Second member of the Committee: | Borges, Patrícia Pereira |
Summary: | Este trabalho tem como tema a história do mito do unicórnio e a produção artística dos artistas viajantes. Foi explorada a versatilidade da imagem do unicórnio, considerando as descrições encontradas a respeito dele, e a utilização do objeto de arte, o caderno, como forma de apresentar a produção prática. Como fundamentação do estudo do unicórnio foram utilizados os trabalhos dos autores Odell Shepard e Margaret Freeman, e os trabalhos dos autores Roger Balm, Luciana Rossato e Pablo Diener e Maria de Fátima Costa para o estudo dos artistas viajantes. Traz como base as mudanças nas descrições e imagens do unicórnio fundamentando a criação de 19 raças de unicórnios baseadas em raças de cavalos existentes, apresentadas num caderno produzido de maneira artesanal. As ilustrações foram dispostas incluídas numa narrativa envolvendo uma artista viajante fictícia, sendo que a ordem de apresentação dos unicórnios segue o itinerário da sua viagem. Tem como referência estética os cadernos de Delacroix produzidos durante sua viagem ao Marrocos. Ao final, descreve as conexões feitas entre os dois temas, sustentadas pelo caderno, como também descrições do processo de produção e exposição da obra de arte. |
Abstract: | This paper has as its theme the history of the unicorn myth and the artistic production of the expeditionary artists. It explored the versatility of the unicorn image, considering the descriptions found about it, and the use of the “art object”, the notebook, as a way to present the practical production. As a foundation for the study of the unicorn the works of the authors Odell Shepard and Margaret Freeman were used, and the works of Roger Balm, Luciana Rossato and Pablo Diener and Maria de Fátima Costa for the study of the expeditionary artists. It brings as basis the changes in the descriptions and images of the unicorn backing up the creation of 19 breeds of unicorn based on existing horses breeds, presented in a handmade notebook. The illustrations were disposed included into a narrative involving a fictional expeditionary artist, given that the order of the presentation of the unicorns follows the itinerary of her travel. It has as reference the aesthetics of Delacroix’s notebooks produced during his travel to Morocco. At the end, it describes the connections made between both themes, sustained by the notebook, and also descriptions of the production process and exhibition of the art piece. |
Keywords: | Unicórnio Caderno Viagem Imagem Desenho Unicorn Notebook Expedition Image Drawing |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | COTA, Ana Beatriz Carrera. Raças de Unicórnio do Mundo: o caderno de ilustrações de uma artista viajante. 2023. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38443 |
Date of defense: | 22-Jun-2023 |
Appears in Collections: | TCC - Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RaçasUnicórnioMundo.pdf | TCC | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License