Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37628
ORCID:  http://orcid.org/0000-0003-3536-1538
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: O treinamento corpo-mente - Reflexões entre princípios técnicos de Decroux e Meierhold nos processos de preparação e criação do artista da cena
Alternate title (s): Body-mind training - Reflections between technical principles of Decroux and Meierhold in the preparation and creation processes of the scene artist
Author: Chagas, Rodrigo Lemos
First Advisor: Paula, José Eduardo de
First member of the Committee: Leal, Mara Lucia
Second member of the Committee: Silva, Ipojucan Pereira
Summary: A pesquisa utiliza como suporte alguns exercícios da Biomecânica desenvolvida por Meierhold e da Mímica Corporal Dramática criada por Decroux, na busca de um treinamento corpo-mente como uma prática contínua de cuidado individual e coletivo do artista da cena. O desenvolvimento da pesquisa se pautou na pesquisa pratica com suporte no referencial teórico. O grupo de verificação prática composto por artistas visava experimentar, compartilhar e analisar o processo do treinamento corpo-mente com o olhar na vivência prática. Ao longo do texto, estão descritos alguns estudos que foram desenvolvidos nesses momentos de experimentação e pesquisa com o grupo, buscando a melhor compreensão do desenvolvimento e aplicabilidade, o que torna o processo criativo pessoal e vivo. No apêndice, são compartilhados dois processos com artistas que relatam como o treinamento se torna suporte no processo criativo das montagens teatrais: Espelhos e Marilu, a história de uma formiga. Descrição de exercícios, propostas de estudos, anotações, entrevistas e imagens complementam a escrita desta dissertação, visando ampliar a descrição deste estudo.
Abstract: The research uses as support some Biomechanics exercises developed by Meierhold and Dramatic Body Mime created by Decroux, in the search for a body-mind training as a continuous practice of individual and collective care of the performing artist. The development of the research was based on practical research supported by the theoretical framework. The practical verification group composed of artists aimed to experience, share and analyze the body-mind training process with a view to practical experience. Throughout the text, some studies are described that were developed in these moments of experimentation and research with the group, seeking a better understanding of the development and applicability, which makes the creative process personal and alive. In the appendix, two processes are shared with artists who report how training becomes a support in the creative process of theatrical productions: Mirrors and Marilu, the story of an ant. Description of exercises, study proposals, notes, interviews and images complement the writing of this dissertation, aiming to expand the description of this study.
Keywords: Treinamento
Training
Processo de criação
Creation process
Corpo-mente
body-mind
Biomecânica
Biomechanics
Mímica Corporal Dramática
Dramatic Body Mimicry
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Subject: Teatro
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
Quote: CHAGAS, Rodrigo Lemos. O treinamento corpo-mente - Reflexões entre princípios técnicos de Decroux e Meierhold nos processos de preparação e criação do artista da cena. 2022. 84 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.595
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.595
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37628
Date of defense: 14-Dec-2022
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TreinamentoCorpo-Mente.pdfDissertação3.2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.