Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37594
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Silva, Kaique Aparecido Gonçalves e | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-23T21:35:37Z | - |
dc.date.available | 2023-03-23T21:35:37Z | - |
dc.date.issued | 2023-03-10 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, Kaique Aparecido Gonçalves e. Recordação e Interiorização do Conteúdo Musical 2023. 109 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.51 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37594 | - |
dc.description.abstract | This dissertation aims to analyze the phenomena of interiorization (Innewerden) and memory (Erinnerung) of music, based on the texts of G.W. F. Hegel, particularly in the second chapter: The Music, which is in the text Vorlesungen über die Ästhetik - Aesthetics Courses. We aim to investigate how the concepts of memory and interiorization can explain the making of music as art. Therefore, as a hypothesis, we question whether the content – Gehalt – would be placed only as an idea or if it would also be a form of access to consciousness. Indeed, our first hypothesis checked the possibilities that theoretical musical content has to create access to a memory and a feeling. Our second hypothesis faced some barriers that allowed us to understand how the content – Inhalt – presents itself to the movement that performs the interiorization. We also conclude that the dialectic of music can explain the differences between the phenomenon of interiorization of what is presented to consciousness, in this case, music as the perception of the senses. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Aesthetics | pt_BR |
dc.subject | Estética | pt_BR |
dc.subject | Music | pt_BR |
dc.subject | Música | pt_BR |
dc.subject | Interiorization | pt_BR |
dc.subject | Interiorização | pt_BR |
dc.subject | Remembrance | pt_BR |
dc.subject | Recordação | pt_BR |
dc.subject | Hegel | pt_BR |
dc.subject | Hegel | pt_BR |
dc.title | Recordação e Interiorização do Conteúdo Musical | pt_BR |
dc.title.alternative | Remembrance and interiorization of musical content | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Almeida Júnior, José Benedito de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0240796579540981 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Almeida, Ivete Batista da Silva | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3852618590034600 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Monteagudo, Ricardo | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7421830722871903 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4834530436398459 | pt_BR |
dc.description.degreename | Dissertação (Mestrado) | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação visa a analisar os fenômenos da interiorização (Innewerden) e recordação (Erinnerung) da música, tendo como referência, a obra de G.W. F. Hegel, com ênfase no segundo capítulo: A Música, que se encontra na obra Vorlesungen über die Ästhetik - Cursos de Estética. Nosso objetivo busca investigar como os conceitos recordação e interiorização podem explicar a realização da música, enquanto arte. Para tanto, como hipótese, questionamos se o conteúdo – Gehalt – estaria posto somente como ideia ou se ele seria também uma forma de acesso à consciência. Com efeito, nossa primeira hipótese checou as possibilidades que um conteúdo teórico musical tem para criar um acesso para uma recordação e um sentimento. Já nossa segunda hipótese se deparou com algumas barreiras que nos permitiu entender como o conteúdo – Inhalt – se apresenta ao movimento que realiza a interiorização. Concluímos, também, que a dialética da música pode nos explicar as diferenças entre o fenômeno da interiorização daquilo que se apresenta para a consciência, neste caso, a música como percepção dos sentidos. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Filosofia | pt_BR |
dc.sizeorduration | 109 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA::HISTORIA DA FILOSOFIA | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.51 | pt_BR |
dc.orcid.putcode | 131480916 | - |
dc.crossref.doibatchid | ed816a1e-65c8-4154-a716-7c2fe8cae7f3 | - |
dc.subject.autorizado | Filosofia | pt_BR |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Filosofia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RecordaçãoEInteriorização.pdf | Dissertação | 963.56 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License