Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36494
ORCID: | ![]() |
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | A pele que habito: o corpo negro no/do feminino como território de pesquisa acadêmica, da criação artística e da estratégia política |
Alternate title (s): | The skin I inhabit: the black body in/of the female as a territory of academic research, artistic creation and political strategy |
Author: | Batista, Patrícia Giselia |
First Advisor: | Carneiro, Maria Elizabeth Ribeiro |
First member of the Committee: | Sao Bernardo, Ana Cláudia dos Santos |
Second member of the Committee: | Nganga, Camilla Soueneta Nascimento |
Third member of the Committee: | Santos, Rosana de Jesus dos |
Fourth member of the Committee: | Nganga, João Gabriel do Nascimento |
Summary: | Trata-se de uma tese desenvolvida na área de história, a partir de eixos de análise dos estudos culturais, decoloniais, e das teorias feministas , fertilizada particularmente pela produção recente dos Estudos Afro-Brasileiros. Ao estabelecer diálogos entre a História e a Arte, procuro decifrar / recifrar a construção histórica de corpos/sujeitos/subjetivações que se materializam na criação, na linguagem e nos efeitos estéticos e políticos da “performance arte” desenvolvida por artistas brasileiras, instigada pela interrogação – o que significam corpos do/no feminino em performances no Brasil? Com a pesquisa e a reflexão sobre as tecnologias de sexo-gênero e raça nas práticas e teorias em andamento, forjava-se a necessidade de se discutir o objeto – performance – do ponto de vista interseccional - em especial, entre raça, gênero, classe e sexualidade, a fim de se tangenciar uma reflexão que pudesse acercar-se das condições históricas de produção estética, política, crítica, intertextual, múltipla de identidades no/do feminino. Não parecia possível desprezar, ainda, a problematização do lugar do sujeito da pesquisa, lugar de fala entrecortado pelos mesmos vetores históricos de poder, resistência e auto-representação / subjetivação na perspectiva de construção de um saber situado. Nessa trajetória de (re)conhecimentos e análises, proponho abordar de modo privilegiado obras de artistas afro-brasileiras, sujeitos que, não por acaso, apresentam-se como “novos” ou “emergentes” socialmente, porquanto apenas recentemente conseguiram conquistar espaços significativos no discurso social, e sobretudo espaços acadêmicos, políticos, artísticos, podendo, assim, serem reconhecidas entre as práticas libertárias. |
Abstract: | This is a thesis developed in the area of history, based on axes of analysis of cultural, decolonial studies, and feminist theories, particularly fertilized by the recent production of Afro-Brazilian Studies. By establishing dialogues between History and Art, I try to decipher/recipher the historical construction of bodies/subjects/subjectivations that materialize in the creation, in the language and in the aesthetic and political effects of the “performance art” developed by Brazilian artists, instigated by the interrogation – what do female bodies mean in performances in Brazil? With the research and reflection on the technologies of sex-gender and race in the practices and theories in progress, the need was forged to discuss the object - performance - from an intersectional point of view - in particular, between race, gender, class and sexuality, in order to approach a reflection that could proceed toward the historical conditions of aesthetic, political, critical, intertextual, multiple identities in/of the feminine. It still did not seem possible to despise the problematization of the place of the research subject, a place of speech intersected by the same historical vectors of power, resistance and self-representation / subjectivation in the perspective of construction of a situated knowledge. In this trajectory of (re)knowledge and analysis, I propose to proceed toward in a privileged way works by Afro-Brazilian artists, subjects who, not by chance, present themselves as “new” or “emerging” socially, as they have only recently managed to conquer significant spaces in the world. social discourse, and above all academic, political and artistic spaces, thus being able to be recognized among libertarian practices. |
Keywords: | Interseccionalidade Teorias feministas Performance Arte Raça História |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Subject: | História Performance (Arte) Estudos feministas |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em História |
Quote: | BATISTA, Patrícia Giselia. A pele que habito: o corpo negro no/do feminino como território de pesquisa acadêmica, da criação artística e da estratégia política. 2022. 211 f. Tese ( Doutorado em História ) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2022.509. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2022.509 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36494 |
Date of defense: | 29-Aug-2022 |
Appears in Collections: | TESE - História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PeleQueHabito.pdf | 7.96 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License