Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-8951-3253
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020)
Alternate title (s): The Inclusion of people with disabilities in Chemistry Teaching: bibliographic Review of the ENEQ Annals (2010-2020)
Author: Gomes, Sarah Ferreira
First Advisor: Rigue, Fernanda Monteiro
First member of the Committee: Teixeira Júnior, José Gonçalves
Second member of the Committee: Souza, Paulo Vitor Teodoro de
Summary: Este trabalho tem como objetivo identificar e analisar os trabalhos publicados nos anais das últimas seis edições do Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), no que tange a temática da inclusão de pessoas com deficiência. O ENEQ é o principal evento científico da área do Ensino de Química no Brasil, sendo, portanto, referência importante para toda comunidade por retratar a realidade do que é produzido no âmbito escolar. Para tanto, desenvolve-se uma revisão bibliográfica que tem como materialidade 154 trabalhos que constituem o corpus investigativo, os quais foram publicados nos anais das seis últimas edições, de 2010 até 2020. Os resultados da pesquisa apontam que embora tenha havido um aumento de trabalhos publicados nos anais dos ENEQ’s no que tange a inclusão no Ensino de Química, ainda há muito a ser feito acerca da temática, isso porque nota-se uma grande diferença na quantidade de trabalhos quando comparados com as demais linhas temáticas do evento. Os resultados também apontam que grande parte dos trabalhos se limitam as deficiências do tipo auditiva e visual, sendo a deficiência intelectual uma área que ainda merece mais estudos e pesquisas. Portanto, resulta desse estudo o quanto a inclusão no Ensino de Química ainda é um campo promissor a ser ampliado no cenário nacional.
Abstract: This work aims to identify and analyze the works published in the annals of the last six editions of the National Meeting of Chemistry Teaching (ENEQ), regarding the theme of inclusion of people with disabilities. ENEQ is the main scientific event in the field of Chemistry Teaching in Brazil and is therefore an important reference for the entire community for portraying the reality of what is produced in the school environment. To this end, a bibliographic review is developed that has as its materiality 154 works that constitute the investigative corpus, which were published in the annals of the last six editions, from 2010 to 2020. The research results indicate that although there has been an increase in works published in the annals of ENEQ's regarding inclusion in Chemistry Teaching, there is still a lot to be done on the subject, because there is a big difference in the amount of works when compared to the other thematic lines of the event. The results also indicate that most of the works are limited to hearing and visual impairments, with intellectual disability being an area that still deserves more studies and research. Therefore, it results from this study how much inclusion in Chemistry Teaching is still a promising field to be expanded in the national scenario. Keywords: Inclusion, Chemistry Teaching, ENEQ.
Keywords: Inclusão
Inclusion
Ensino de Química
Chemistry Teaching
ENEQ
ENEQ
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: GOMES, Sarah Ferreira. A Inclusão de pessoas com deficiência no ensino de química: revisão bibliográfica dos anais do ENEQ (2010 - 2020), 2022. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655
Date of defense: 16-Aug-2022
Appears in Collections:TCC - Química (Ituiutaba / Pontal)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InclusãoPessoasDeficiência.pdfTCC823.18 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.