Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34870
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-3086-5860
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Embargo Date: 2025-04-10
Title: O papel do feedback extrínseco no futebol: uma análise da produção científica com enfoque no treinador e jogador
Alternate title (s): The role of extrinsic feedback in football: an analysis of scientific production focusing on the coach and the player
Author: Silva, Eduardo Henrique Amancio
First Advisor: Drews, Ricardo
First member of the Committee: Ribeiro, Gabriela Machado
Second member of the Committee: Machado, Gilson Batista
Summary: O presente estudo teve como objetivo analisar o panorama de produções científicas investigando o papel do feedback extrínseco no contexto de treinadores e jogadores de futebol. Para a realização da revisão foram utilizadas as bases de dados MEDLINE via Pubmed, Web of Science, Scopus (Elsevier) e Scielo, sendo utilizado no processo de coleta de dados os operadores lógicos OR e AND entre os seguintes descritores: “soccer” OR “football” OR “futebol” AND “feedback”. A busca dos artigos ocorreu no mês de outubro de 2020 e foram incluídos somente artigos científicos originais com a restrição do idioma da língua inglesa e língua portuguesa, em que a temática feedback extrínseco e futebol fossem abordadas em relação aos jogadores, treinadores e ambos. Os dados coletados dos artigos foram autor/ano, objetivo, amostra, feedback analisado, avaliação do feedback, grupos/condições, fases do estudo e principais resultados. Todos os dados extraídos foram organizados em uma planilha do Microsoft Office Excel e analisados com base em estatística descritiva dos valores absolutos (N) e relativos (%). Foram encontrados 851 artigos, sendo que após a aplicação dos critérios de elegibilidade 52 artigos, foram selecionados para compor o estudo. O público mais investigado foram os jogadores (n = 33), seguido de treinadores (n = 12) e ambos (n = 8). Os principais resultados foram a participação incipiente das mulheres como foco de investigação e a influência da frequência do feedback extrínseco com foco externo no desempenho de fundamentos técnicos do futebol em jogadores. Além disso, a utilização do feedback de vídeo pelos treinadores revelou ser uma estratégia que pode modificar sua prática pedagógica em relação a sua “filosofia” de treinamento. Os resultados permitem concluir que o feedback extrínseco, quando aplicado aos jogadores e/ou aos treinadores de futebol, é um fator/constrangimento que modifica seu comportamento e traz benefícios para diferentes processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional.
Abstract: The present study aimed to analyze the panorama of scientific productions investigating the role of extrinsic feedback in the context of football coaches and players. To carry out the review, the MEDLINE databases via Pubmed, Web of Science, Scopus (Elsevier) and Scielo were used, using the logical operators OR and AND between the following descriptors: “soccer” OR “football” OR “Futebol” AND “feedback”. The search for articles took place in October 2020 and only original scientific articles with the restriction of the language of English and Portuguese were included, in which the theme extrinsic feedback and football were addressed in relation to players, coaches and both. The data collected from the articles were author/year, objective, sample, feedback, feedback evaluation, groups/conditions, study phases and main results. All extracted data were organized in a Microsoft Office Excel spreadsheet and analyzed based on descriptive statistics of absolute (N) and relative (%) values. A total of 851 articles were found, and after applying the eligibility criteria, fifty-two articles were selected to compose the study. The most investigated public were players (n = 33), followed by coaches (n = 12) and both (n = 8). The main results were the incipient participation of women as a focus of investigation and the influence of the frequency of extrinsic feedback with an external focus on the performance of technical fundamentals of football in players. In addition, the use of video feedback by coaches proved to be a strategy that can modify pedagogical practice in relation to their training “philosophy”. The results allow us to conclude that extrinsic feedback, when applied to players or coaches, is a factor/constraint that modifies their behavior and brings benefits to different learning and professional development processes.
Keywords: Futebol
Feedback
Ensino
Aprendizagem
Treinamento
Football
Feedback
Teaching
Learning
Training.
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: SILVA, Eduardo Henrique Amancio. O papel do feedback extrínseco no futebol: uma análise da produção científica com enfoque no treinador e no jogador. 2022. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34870
Date of defense: 5-Apr-2022
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PapelDoFeedback.pdf
  Until 2025-04-10
TCC546.05 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.