Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34733
ORCID: | http://orcid.org/0000-0003-0131-096X |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | O Ernesto Nazareth de Sérgio Assad: um estudo de procedimentos de reelaboração ao violão |
Alternate title (s): | Sérgio Assad's Ernesto Nazareth: a study of guitar re-elaboration procedures |
Author: | Paula, Daniel Pires de |
First Advisor: | Orosco, Maurício Tadeu dos Santos |
First member of the Committee: | Barreiro, Daniel Luís |
Second member of the Committee: | Scarduelli, Fabio |
Summary: | Este trabalho tem como objetivo desvendar os procedimentos técnicos e musicais de Sérgio Assad presentes em suas transcrições para o violão a partir das obras de Ernesto Nazareth que compõem o álbum de partituras The music of Ernesto Nazareth. Tal pesquisa se deu via análise comparativa de partituras, bem como de gravações das obras, recursos estes que permitiram identificar e sistematizar os procedimentos, amparados pelos fundamentos teóricos de Flávia Pereira acerca de reelaboração musical e conceitos relativos ao idiomatismo violonístico de Fábio Scarduelli e Sérgio Ribeiro. No percurso de nossa proposta, percebemos uma considerável liberdade para com a escrita de Nazareth, mas cujo resultado final preserva efeitos análogos aos originais, ou mesmo novos efeitos, ressignificando as relações de contrastes entre seções em algumas das obras. Após uma contextualização sobre reelaboração musical, o leitor encontrará um panorama de categorias de procedimentos permeando todo o álbum, bem como a análise específica de três obras representativas que ilustram também como Assad emprega suas soluções. |
Abstract: | This work aims to unveil Sérgio Assad's technical and musical procedures present in his classical guitar transcriptions, based on the works by Ernesto Nazareth that make up the musical score album The music of Ernesto Nazareth. Such research was carried out by comparative analysis of scores, as well as recordings of the works, resources that allowed us to identify and systematize the procedures, supported by the theoretical foundations of Flávia Pereira about musical re-elaboration and concepts related to the classical guitar idiomatism by Fábio Scarduelli and Sérgio Ribeiro. In the course of our proposal, we noticed a considerable freedom towards Nazareth's writing, but which final result preserves similar effects to the original ones, or even new effects, giving new meaning to the relations of contrasts between sections in some of the works. After a contextualization of musical re-elaboration, the reader will find an overview of the categories of procedures pervading the entire album, as well as specific analyzes of three representative works, which also illustrate how Assad uses his solutions. |
Keywords: | Sérgio Assad Ernesto Nazareth Análise Musical Transcrição Idiomatísmo Musical analysis Transcription Idiomatism |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
Subject: | Música Violão - partituras Teoria musical - Brasil - Séc. XX |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Música |
Quote: | PAULA, Daniel Pires de. O Ernesto Nazareth de Sérgio Assad: um estudo de procedimentos de reelaboração ao violão. 2021. 114 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.312 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.312 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34733 |
Date of defense: | 20-Jul-2021 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ErnestoNazarethDe.pdf | 6.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.