Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33934
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Caldeira, Jéssica Borges | - |
dc.date.accessioned | 2022-01-12T18:13:56Z | - |
dc.date.available | 2022-01-12T18:13:56Z | - |
dc.date.issued | 2021-11-05 | - |
dc.identifier.citation | CALDEIRA, Jéssica Borges. Maranata: arte contemporânea, iconolatria e ocultação. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33934 | - |
dc.description.abstract | The present work is constituted as a memorial of the conception and construction of "Maranata", as well as the narratives and references that precede the exhibit. I've given a personal account of experiences that entail my own subjectivity and encompass the symbology of biblical characters and Christian-based religions. Iconolatry and iconoclasm are constant forces that cross my identity and culminate in artworks where censorship and erasure plague the images, in a representation of the absence-presence that also lives in me. Symbols, which are veiled, hidden, or missing, resist in the works, and like Mary, I try to see myself in this world from which I've been removed or to which I've never truly belonged. In this work, the poetic and practical processes are described in detail, so that some veils become less opaque, broadening the range of interpretations for the exhibition. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Religiosidade | pt_BR |
dc.subject | Arte contemporânea | pt_BR |
dc.subject | Iconolatria | pt_BR |
dc.subject | Ocultação | pt_BR |
dc.subject | Símbolos | pt_BR |
dc.title | Maranata: arte contemporânea, iconolatria e ocultação | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Miyoshi, Alexander Gaiotto | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4981185480823685 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vieira, Marco Antônio Ramos | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3648387651965533 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Félix, Rodrigo da Silva | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/6582356824287044 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ferraz, Tatiana Sampaio | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/7418850625833514 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6875856836596242 | pt_BR |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho se constitui como um memorial sobre a concepção e realização da exposição "Maranata", além das narrativas e referências prévias a ela. O percurso, iniciado em vivências próprias, se mistura com personagens bíblicas e a simbologia de religiões de matriz cristã. Iconolatria e iconoclastia são forças constantes que atravessam minha subjetividade e culminam em obras onde a censura e o apagamento assolam as imagens, numa representação da ausência-presença que também vive em mim. Os símbolos, que são velados, ocultos ou faltantes, resistem nas obras, e tal qual Maria, tento me enxergar neste mundo do qual fui retirada ou ao qual nunca pertenci. Neste trabalho, os processos poéticos e práticos são descritos em detalhes, para que alguns véus se tornem menos opacos, abrindo o leque de interpretações da exposição. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | Artes Visuais | pt_BR |
dc.sizeorduration | 53 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
Appears in Collections: | TCC - Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MaranataArteContemporânea.pdf | MARANATA: arte contemporânea, iconografia e ocultação | CALDEIRA, Jéssica Borges | 16.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.