Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33820
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-7919-5378
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Embargo Date: 2021-12-15
Title: Educação ambiental e práticas pedagógicas: realidades e desafios
Author: Melo, Joice Pereira de
First Advisor: Guimarães, Iara Vieira
First member of the Committee: x, x
Second member of the Committee: x, x
Summary: A Educação Ambiental é um tema multidimensional, ou seja, pode ser inserido em todas as disciplinas, pois o aprendizado está fundamentado na interdisciplinaridade. É indispensável na evolução educacional da sociedade que está se adaptando a nova realidade mundial, que pede um comprometimento com o crescimento sustentável. Com base nessa perspectiva, é preciso introduzir a questão ambiental de forma sensibilizadora, oportunizando a percepção dos alunos em relação à necessidade do cuidado e respeito voltados para um compromisso social com o ambiente. Nessa linha de pensamento, podemos entender que a escola por integrar a sociedade e nela ter um papel crucial de formação, pode exercer uma importante ação na mobilização social. Certamente os professores como sujeitos de referência institucional, potencialmente, são peças-chave na composição de cenários que favoreçam a articulação de respostas sociais às demandas socioambientais. As imagens dos professores que marcam minha trajetória foi o esforço que tiveram para que os alunos entendessem os conteúdos e que tivessem um bom aproveitamento. No olhar dos professores, era nítido a vontade deles para que os alunos aproveitassem o máximo cada aprendizado e ensino. A relevância deste estudo é reafirmada com o fato de a Educação Ambiental estar a cargo de um docente responsável por essa prática nas escolas. Os dados obtidos permitiram a compreensão de características importantes do pensamento e da ação desses professores.
Abstract: Environmental Education is a multidimensional theme, that is, it can be included in all subjects, as learning is based on interdisciplinarity. It is essential in the educational evolution of society that is adapting to the new world reality, which calls for a commitment to sustainable growth. Based on this perspective, it is necessary to introduce the environmental issue in a sensitizing way, providing opportunities for the students' perception of the need for care and respect aimed at a social commitment to the environment. In this line of thought, we can understand that the school, as it integrates society and plays a crucial role in education, can play an important role in social mobilization. Certainly, teachers as subjects of institutional reference, potentially, are key pieces in the composition of scenarios that favor the articulation of social responses to socio-environmental demands. The images of the teachers that mark my trajectory were the effort they made so that the students understood the contents and that they had a good performance. In the eyes of the teachers, their desire for students to make the most of each learning and teaching was clear. The relevance of this study is reaffirmed by the fact that Environmental Education is in charge of a teacher responsible for this practice in schools. The data obtained allowed the understanding of important characteristics of the thinking and action of these teachers.
Keywords: Educação ambiental
Environmental education
Multidimensional
Multidimensional
Prática pedagógica
Pedagogical practice
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MELO, Joice Pereira de. Educação ambiental e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 2021. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33820
Date of defense: 11-Dec-2021
Appears in Collections:TCC - Pedagogia (EaD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducaçãoAmbientalPráticas.pdf384.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.