Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Title: Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
Alternate title (s): Astronomy and “The Little Prince”: planet earth under the lenses of a child
Author: Gonzales, Anne Elize Munhoz
First Advisor: Longhini, Marcos Daniel
First member of the Committee: x, x
Second member of the Committee: x, x
Summary: O objetivo do estudo é investigar o conhecimento prévio dos alunos sobre o formato da Terra e seu campo gravitacional de acordo com as noções dos estudiosos Nussbaum e Novak, após a utilização de literatura infantil. Primeiramente o trabalho versa sobre esse “universo” tão conhecido para as crianças que é o imaginário, a ficção, trazendo toda essa magia do lúdico por meio da literatura infantil, partindo do livro “O Pequeno Príncipe”, para depois deste deleite literário pesquisarmos como o planeta Terra é idealizado pelas crianças do 4º ano do ensino fundamental I de uma escola pública do interior paulista, em um período atípico de pandemia, envolvendo aulas remotas, híbridas e presenciais. Foi feita a leitura do livro infantil, os estudantes participaram de uma roda de conversa, depois foram realizadas atividades sobre o planeta Terra e seu campo gravitacional para que pudéssemos avaliar seus conhecimentos sobre o assunto. Este estudo visou demonstrar que a literatura instiga a curiosidade sobre a realidade e revela aprendizagens voltadas à ciência por meio do lúdico, sendo assim, a literatura enriquece e fortalece o conteúdo didático a ser aprendido.
Abstract: The aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned.
Keywords: O Pequeno Príncipe
The Little Prince
Literatura infantil
Children's literature
Lúdico
Ludic
Conhecimento prévio
Previous knowledge
Astronomia
Astronomy
Planeta terra
Planet earth
Campo gravitacional
Gravitational field
4º ano do ensino fundamental I
4th year of elementary school I
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: GONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746
Date of defense: 20-Nov-2021
Appears in Collections:TCC - Pedagogia (EaD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AstronomiaPequenoPríncipe.pdf12.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons