Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32262
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | MHS em vídeo análise através do Tracker: sistema massa mola vertical sob ação da força gravitacional |
Alternate title (s): | MHS in video analysis using Tracker: vertical spring mass system under the action of gravitational force |
Author: | Nicodemio, Rogério |
First Advisor: | Santos, Adevailton Bernardo dos |
First member of the Committee: | Longhini , Marcos Daniel |
Second member of the Committee: | Iwamoto , Wellington Akira |
Summary: | Não se faz necessário dizer, tão pouco é novidade a ideia de que os alunos do ensino médio, em sua maioria, apresentam grandes dificuldades em aprender os conceitos de física. Estas dificuldades, porém, podem ser minimizadas com a utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC). Dentro desta perspectiva, encontramos inúmeros softwares de simulação e/ou análise dedicados a facilitarem o ensino da física, e por ter acesso livre, traduzido para o português, altamente difundido por todo o mundo, de fácil entendimento, rico em recursos entre outros atrativos, o software de análise e modelagem Tracker foi escolhido para ancorar nosso estudo. Assim, este trabalho dedica-se a explorar a nível de ensino médio, aspectos do movimento harmônico simples, em especial do sistema massa mola vertical sob ação da gravidade em vídeo análise através do Tracker, afim de determinar a constante elástica de molas, bem como o comportamento das mesmas quando associadas em série e paralelo, trazendo de forma detalhada desde a gravação do vídeo objeto do estudo, adentrando pelos passos requeridos para a sua correta análise, apresentação de suas equações horárias, balanço de energia, gráficos traçados pelo Tracker, e por fim, detalhando a analogia entre o MHS e o movimento circular uniforme bem como a equivalência do sistema massa mola horizontal e vertical. |
Abstract: | It goes without saying, nor is the idea that most high school students have great difficulties in learning physics concepts is new. These difficulties, however, can be minimized with the use of Information and Communication Technologies (ICT). Within this perspective, we find numerous simulation and/or analysis software dedicated to facilitating the teaching of physics, and for having free access, translated into Portuguese, widely spread throughout the world, easy to understand, rich in resources and other attractions, Tracker analysis and modeling software was chosen to anchor our study. Thus, this work is dedicated to exploring, at high school level, aspects of simple harmonic movement, especially the vertical spring mass system under gravity in video analysis through the Tracker, in order to determine the elastic constant of springs, as well as their behavior when associated in series and parallel, bringing in detail from the recording of the video object of the study, entering the steps required for its correct analysis, presentation of its hourly equations, energy balance, graphs drawn by the Tracker, and finally, detailing the analogy between the MHS and the uniform circular movement as well as the equivalence of the horizontal and vertical spring mass system. |
Keywords: | MHS Sistema massa mola Tracker Vídeo análise |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | NICODEMIO, Rogério. MHS em vídeo análise através do Tracker: sistema massa mola vertical sob ação da força gravitacional. 2021. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32262 |
Date of defense: | 16-Jun-2021 |
Appears in Collections: | TCC - Física (Licenciatura) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MHSVídeoAnálise.pdf | 7.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.